Innowacje w cateringowej technologii już zachodzą. Roboty i drony dostarczają jedzenie, superkomputery i czaty piszą książki kucharskie oraz komponują posiłki.
A niebawem AI dzięki codziennemu monitorowaniu organizmu pracownika, stworzy dla niego indywidualny jadłospis . Jak AI, czyli sztuczna inteligencja może poprawić jakość posiłków w miejscu pracy? W raporcie „Food. Factories. Fluidity. Żywienie w fabrykach. Scenariusze przyszłości 2030” przygotowanym przez infuture.institute na zlecenie SmartLunch nakreślono cztery scenariusze funkcjonowania przemysłu, higieny pracy, jedzenia i dostaw żywności między innymi z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
W jednym z nich - Digital Supremacy – czytamy, że dyrektywy i ustawy podyktują kierunek rozwoju technologii, weźmie to pod uwagę także rynek pracy. Fabryki skoncentrują się na zatrudnianiu osób o różnym wykształceniu, pochodzeniu, płci, w różnym wieku. Inteligentne aplikacje i czujniki będą codziennie monitorować parametry organizmu pracowników. AI stworzy codzienny jadłospis odpowiadający na indywidualne potrzeby zdrowotne i preferencje danego pracownika. Posiłki zawierać będą adaptogeny (substancje pozwalające organizmowi radzić sobie ze stresem) i nootropy (substancje poprawiające funkcje poznawcze).
W związku z różnym zapotrzebowaniem i czasem pracy, posiłki będą dostarczane do pracowników przez dostawców w różnych oknach czasowych. Nad organizacją procesu żywienia czuwać będą wyspecjalizowane wirtualne kuchnie, czyli algorytmy z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Inny scenariusz tego raportu - Inequality Loop - wskazuje na postępującą automatyzację i robotyzację także w zakresie dostaw jedzenia do fabryk. Transport odbywa się za pomocą dronów, czyli sztucznej inteligencji. Aby uniknąć przemieszczania się pracowników po fabryce, posiłki dowożone są im przez zrobotyzowane wózki. W oczekiwaniu na przyszłość, widzimy, że ten scenariusz już zaczyna się realizować w teraźniejszości. Widzimy wprowadzenie AI na rynek pracy, nie tylko w produkcji. Rozwiązania i działania ze sztuczną inteligencją są wykorzystywane bez przerwy i wszędzie. Korzystają z nich pracownicy i pracodawcy.
Roboty na kółkach rozwożą jedzenie. Nowe technologie zastępują ludzkich pracowników. Zapotrzebowanie, by dostawy jedzenia były coraz szybsze i na indywidualne zamówienie pracowników, sprawia, że wiele firm już teraz eksperymentuje z dostarczaniem jedzenia. Staje się to dzięki AI (sztucznej inteligencji).
W Lublinie firma DeliveryCouple stworzyła parę robotów (Kasię i Mateusza), które dostarczają jedzenie z jednej restauracji do domów klientów. Są to niewielkie skrzyneczki wyposażone w kamery i poruszające się na czterech kołach. Jeżdżą po chodnikach nie szybciej niż piesi, reagują na sygnalizację świetlną, zatrzymując się na czerwonym. Są bezkolizyjne.
Na razie są półautomatyczne, sterowane przez operatora. Z czasem mają być bardziej autonomiczne i samodzielnie pokonywać trasy, informując jednocześnie klienta o zbliżającej się dostawie. W ciągu godziny mogą pokonać 5-kilometrową trasę. Udźwigną ok. 15 kg. Natomiast setki małych robotów o wysokości do kolan, zdolnych pomieścić około czterech dużych pizz poruszają się po kampusach uniwersyteckich, a nawet po niektórych chodnikach miejskich w USA, Wielkiej Brytanii i innych krajach. Te autonomiczne pojazdy dostarczające jedzenie wdraża estońska firma od nowych technologii - Starship Technologies.
W konstrukcji robotów wykorzystano kamery, czujniki, GPS, a czasem skanery laserowe do poruszania się po chodnikach, a nawet do autonomicznego przechodzenia przez ulice. Sztuczna inteligencja zastąpi niejednego ludzkiego pracownika.
Dostawy jedzenia za pomocą sztucznej inteligencji, czyli dronów Wingcopter w maju 2022 ogłosił partnerstwo z Continental Drones mające na celu stworzenie ogromnej sieci dostaw obejmującej 49 krajów w Afryce. Umowa wyznacza wdrożenie 12 000 198 systemów dronów Wingcoptera w ciągu najbliższych pięciu lat.
Choć w Europie i USA wdrożeń dronów dostawczych nie jest wciąż wiele, ponieważ jest dużo pytań o skuteczność tego rozwiązania i dotyczące go regulacje - to widoczne są kolejne innowacje w tym obszarze odpowiadające na zapotrzebowanie w temacie szybkości dostaw jedzenia.
Samo jeżdżące samochody Ubera dowiozą posiłki Firma, która od dawna twierdzi, że automatyzacja jest kluczem do jej przyszłej rentowności, uruchamia dwa programy testowe dostarczania posiłków - Uber Eats w Los Angeles, w tym czterokołowe roboty, które poruszają się po chodnikach na krótkich trasach, a także samojeżdżące samochody na dłuższych dystansach.
Klienci Uber Eats będą mogli skorzystać z opcji dostarczenia posiłku przez jednego z robotów, zamiast tradycyjnej dostawy przez człowieka. Klienci otrzymają instrukcje w aplikacji Uber, jak odebrać jedzenie z wnętrza maszyny.
Superkomputer Whatson pisze książki kucharskie. Gastronomia korzysta ze sztucznej inteligencji. Na rynku wydawniczym jest książka kucharska napisana przez Watsona, superkomputer tworzony przez IBM. Watson otrzymał na wstępie masę informacji dotyczących kuchni i gotowania, został zasilony odpowiednimi bazami danych. Poznał tysiące przepisów, składniki istniejących na świecie potraw, związki zapachowe w setkach składników, zasady gotowania, ludzkie upodobania, kombinacje smakowe stosowane przez kucharzy. Po prostu zapewniono mu wielką bazę informacji.
Potem powstał algorytm, który był w stanie odpowiednio wykorzystać te dane i napisać książkę. Watson podpowiada nowe przepisy potraw, dostarczając szefom kuchni inspiracji. Może również znacząco wesprzeć proces przygotowania zdrowych i dietetycznych posiłków. Wiele jego przepisów było później realizowanych przez wielokrotnie nagradzanych nowojorskich kucharzy z Institute of Culinary Education (ICE).
Aplikacja do przepisów kulinarnych. AI sprawdzi kalorie w posiłkach. Natomiast studenci Politechniki Warszawskiej stworzyli aplikację Chefs’ do łatwego zarządzania przepisami kulinarnymi. Teraz rozwijają w niej nowy moduł - ułatwiający analizę posiłków, automatyczne obliczanie wartości energetycznej posiłków na podstawie treści przepisów oraz wskazywania składników negatywnie wpływających na zdrowie.
Za pomocą jednego kliknięcia będzie można sprawdzić kaloryczność dowolnego przepisu z książki, czasopisma czy Internetu. Zrobi to sztuczna sieć neuronowa tej aplikacji. Sztuczną inteligencję zapytaj o przepis na bowla. Chat GPT pomaga w gotowaniu. Chat GPT jest obecnie hitem na całym świecie. Aplikacja umożliwiająca czatowanie ze sztuczną inteligencją zaskoczyła świat swoimi możliwościami. Eksperci z różnych dziedzin weryfikują i sprawdzają, jak technologia poradzi sobie z zagadnieniami w ich obszarze zainteresowań.
Tak zrobili również właściciele jednej z gdańskiej restauracji specjalizującej się w zdrowych bowlach. Mianowali Chata GPT jednym z ekspertów swojej kuchni i poprosili go o przygotowanie przepisów na bowla, w wersji z mięsem i wegańskiej oraz wrapa. I tak powstał bowl, w którym obok gotowanych warzyw można znaleźć kimchi, jasnozieloną kaszę jaglaną oraz grillowanego indyka, a w wersji wegańskiej krakersy z ciecierzycy. Całość dopełnia sos na bazie pasty miso, cukru trzcinowego i sosu sojowego. W przypadku wrapa Chat GPT poszedł w kierunku kuchni greckiej. W jego propozycji znalazły się krewetki, ser feta, oliwki, sos tzatziki i odpowiednio przyprawione warzywa.
W restauracjach już pracuje sztuczna inteligencja. Posiłek podaje do stolika. Obecnie coraz więcej restauracji wykorzystuje sztuczną inteligencję do automatyzacji procesów obsługi - skrócenia czasu pracy, poprawia się efektywność pracy, warunki pracy.
Niejeden restaurator lub reprezentant firmy cateringowej korzysta z chatbotów lub asystentów głosowych opartych na sztucznej inteligencji, aby przyjmować zamówienia, zarządzać rezerwacjami. Sztuczna inteligencja poleca też dania w oparciu o gusta klientów. Wdrożenia sztucznej inteligencji w formie kelnerów - robotów w lokalach gastronomicznych pokazują, że AI może przygotowywać jedzenie szybciej i wydajniej niż ludzie. Sztuczna inteligencja może też zajmować się innymi zadaniami w restauracji, takimi jak sprzątanie talerzy po posiłkach klientów, może zaopatrywać kuchnię czy zmywać naczynia w czasie pracy.
Może pełnić funkcję kelnera, witać gości, wchodzić z nimi w ciekawą interakcję, przyjmować zamówienie i płatność oraz finalnie dostarczać posiłek do stolika. Sztucznej inteligencji nie brakuje ludzkiej fantazji. Niektóre z robotów mają opcje wyświetlania ofert reklamowych restauracji, informowania za pomocą głośnika o promocjach, a nawet posiadają opcję zaśpiewania “Sto lat” dla klienta, który ma urodziny.