Na czym zależy pracownikom? Jakiego rozwoju oczekują i jak dalece ich potrzeby, korespondują z tym, jakie plany ma firma?Czy pandemia zmieniła nasze potrzeby rozwojowe i w jakim zakresie?
Raporty z 2019 roku wskazywały na to, że w 2020 roku największy nacisk w zakresie Career management (zarządzania karierą pracowników) firmy położą na programy rozwojowe (zamierzało z nich korzystać 59% firm), szkolenia doskonalące kompetencje (58% firm) i badania zaangażowania pracowników (56%). Pandemiczna rzeczywistość nieco pokrzyżowała firmom plany. Jak obecnie wyglądają potrzeby rozwojowe pracowników?
Nauka praca zdalnej i nowych technologii W 2020 roku najpilniejszą potrzebą rozwojową okazała się … umiejętność pracy. Chodzi jednak o jej szczególną formę, czyli pracę zdalną. Przed pandemią pracowało w ten sposób w Polsce bardzo niewielu pracowników a benefit w postaci możliwości pracy z domu kilka dni w miesiącu, był dany nielicznym.
Kiedy zostaliśmy rzuceni na głęboką wodę pracy zdalnej, bez żadnego przygotowania, wielu pracowników zachłysnęło się wolnością , ale wielu w niej utopiło. Bo do basenu wrzucono nam jeszcze dzieci do opieki, nieprzepustowe łącza internetowe oraz brak zadbania o przestrzeń biurową w domu.
Przy skupianiu się na potrzebach zdalnych pracowników nie można też zapominać, że w okresie pandemii pracowało w ten sposób 10,2% wszystkich pracowników (dane na czerwiec 2020 r1.). Nie jest to zatem mimo wszystko aż tak dużo. Nadal znakomita większość osób pracuje stacjonarnie i o ich potrzeby rozwojowe również trzeba zadbać.
Poza pracą zdalną pracownicy potrzebują też wsparcia w zakresie kompetencji cyfrowych związanych z obsługą narzędzi i systemów automatyzujących pracę, które coraz częściej są wdrażane w firmach. Są to zarówno narzędzia do zarządzania zadaniami czy wspierające organizację pracy, jak i narzędzia redukujące ilość powtarzalnych, rutynowych czynności.
Jak pomóc pracownikom pracować z domu i podtrzymać ich motywację? Przeczytasz o tym w rozdziale dotyczącym potrzeb rozwojowych w e-booku „Produkcyjny vs biurowy. Który pracownik ma więcej wymagań wobec pracodawcy? ”.
Awanse i szkolenia managerskie W jakim stopniu rozwój kompetencji jest ważny dla pracowników?
Każdy rekruter powie, że to niezwykle istotna kwestia - brak możliwości rozwoju jest jednym z najczęściej wskazywanych powodów odejścia z pracy. Tylko 50% dorosłych ma okazję uczestniczyć w jakichś formach kształcenia2.
Najczęściej szkolenia dotyczą:
Kompetencji miękkich (86% dużych firm szkoli w tym zakresie i 78% MŚP), Umiejętności technicznych i specjalistycznych (odpowiednio 73% i 72%) Finansów i rachunkowości (odpowiednio 62%, 48%) HR (odpowiednio 58% 48%) Sprzedaży / zakupów / negocjacji (odpowiednio 55% i 56%)3. Z drugiej strony, na szkolenia na własną rękę decyduje się bardzo niewiele osób. Problemem mogą być tu wysokie koszty samokształcenia i brak czasu.
Awans - pragnie go 82% pracowników4. Niestety doczeka się go tylko część z nich. Z badań wynika, że 48% specjalistów nigdy nie awansowało w pracy.5
Szkolenia managerskie, które okazały się najbardziej potrzebne w ubiegłym roku i nadal są niezwykle cenne, dotyczą takich zagadnień jak:
Zarządzanie zespołem rozproszonym, Feedback i ocena pracowników (również pracujących zdalnie). Long life learning i acclerated learning - współczesne techniki szkoleniowe Dwa najważniejsze trendy współczesnego rozwoju pracowników to Long Life Learning , czyli kształcenie ustawiczne, wymagające od pracowników stałego doskonalenia się i rozwoju oraz Accelerated Learning , czyli przyspieszone uczenie się, które dzięki wykorzystywaniu specjalnych technik pozwala przyspieszyć proces uczenia.
Warto zwrócić też uwagę na możliwości, jakie daje nam technologia - webinary pozwalają znacznie obniżyć koszty szkolenia, bo nie potrzeba wynajmować kosztownych sal szkoleniowych, a do tego są dostępne w dowolnym miejscu i porze. E-learning pozwala dopasować tempo uczenia do indywidualnych potrzeb pracownika.
Więcej o tym, jak szkolić, by zaspokajać potrzeby rozwojowe pracowników w e-booku „Produkcyjny vs biurowy. Który pracownik ma więcej wymagań wobec pracodawcy? ”
Kompetencje przyszłości Co pomoże pracownikom uporać się z wyzwaniami przyszłości? Jakie kompetencje będą poszukiwane i potrzebne w nadchodzących latach?
Pytanie jest dość podchwytliwe, bo mimo wszystko zakłada rozwój gospodarczy i technologiczny, do jakiego przyzwyczailiśmy się w ostatnich latach. Pandemia pokazała nam jednak, po jak kruchym lodzie stąpamy. Tak naprawdę przecież to jedno wydarzenie, niezwiązane bezpośrednio z technologią czy gospodarką, zmieniło sposób pracy i przyniosło nam nowe wyzwania i to w przeciągu zaledwie kilku miesięcy.
Zakładając jednak, że rozwój technologii i gospodarki będzie przebiegał tak, jak dotąd, szacuje się, że w najbliższych latach najważniejsze będą:
Kreatywność, umiejętności społeczne (inteligencja społeczna), a z umiejętności twardych - matematyka i ICT (znajomość technologii informacyjno - komunikacyjnych)6; Wnioskowanie, biegłość w myśleniu i tworzeniu rozwiązań wykraczających poza schemat, wrażliwość kulturowa pozwalająca na efektywną pracę w środowisku zróżnicowanym kulturowo, umiejętności cyfrowe, umiejętność samodzielnej selekcji informacji, transdyscyplinarność, zdolność pracy w zespole rozproszonym7; Myślenie analityczne i innowacyjność, aktywne uczenie się, rozwiązywanie problemów, przywództwo8 Rozwój kompetencji przyszłości wyznaczają też w bardzo dużej mierze potrzeby przedsiębiorstw. Te zaś, w najbliższych latach stawiać mają na9:
Przyspieszenie digitalizacji procesów zachodzących w firmach, Automatyzację, Możliwość przypisywania pracowników do różnych zadań, szybkiej zmiany ich specjalizacji. Więcej o kompetencjach przyszłości, ale też o obszarach odpornych na automatyzację w e-booku „Produkcyjny vs biurowy. Który pracownik ma więcej wymagań wobec pracodawcy? ”.
GUS - Wpływ epidemii COVID-19 na wybrane elementy rynku pracy w Polsce w II kwartale 2020 r, 10.09.2020 r. Badanie “Kształcenie dorosłych”, 2011 GUS. Najważniejsze trendy szkoleniowe 1. połowy 2020 roku Lagas Group Pracuj.pl „Generacja dobrej kariery. Pokolenia o pracy w Polsce”. Pracuj.pl - badania na grupie 4000 specjalistów. Raport Deloitte What key competencies are needed in the digital age? The impact of automation on employees, companies and education - deloitte.com/content/dam/Deloitte/ch/Documents/innovation/ch-en-innovation-automation-competencies.pdf Future Work Skills 2020 / Instytute for the Future for the University od Phoenix Research Institute iftf.org/uploads/media/SR-1382A_UPRI_future_work_skills_sm.pdf Top 15 skills for 2025, World Economic Forum - Future of Jobs 2020 World Economic Forum - Future of Jobs 2020