Nic dziwnego, że w ślad za nimi idą coraz częściej polskie firmy, które pragną zmotywować swój zespół lub wyróżnić się na rynku pracy. Zwłaszcza że organizacja posiłków dla pracowników jest obecnie znacznie prostsza i tańsza. W efekcie mogą sobie na nią pozwolić nie tylko światowi giganci z branży IT czy e-commerce. Dlaczego duże firmy decydują się na dofinansowanie posiłków dla pracowników?
Google, Amazon, Yahoo… – po co duże firmy zapewniają dofinansowanie posiłków dla pracowników? Amazon oferuje pracownikom posiłki za symboliczną złotówkę, z kolei Google finansuje w całości wykwintny catering firmowy. Dlaczego to robią? Odpowiedź jest prosta: bo im się to opłaca. Zachodnie firmy wiedzą to od lat, dlatego darmowe posiłki dla pracowników są standardem w wielu branżach. Wystarczy wymienić choćby gigantów internetowych, takich jak Yahoo, który w dni powszednie zapewnia bezpłatne śniadania, lunche i kolacje. Przodują również firmy z branży IT np. Asana, która zatrudnia cały zespół kulinarny serwujący dla pracowników posiłki na bazie lokalnych i ekologicznych produktów. Co więcej, menu opracowane jest w taki sposób, aby członkowie zespołu mieli mnóstwo energii i zapału do codziennych działań.
Google, który zapoczątkował trend wysokiej jakości, bezpłatnego cateringu firmowego, nie przestał dbać o swoich pracowników także w czasie trwania pandemii. Ze względów bezpieczeństwa zamknięto jednak wówczas słynne bufety, a posiłki w firmie zaczęto wydawać na wynos w pudełkach.
A jak to wygląda na naszym rodzimym podwórku? Coraz więcej polskich pracodawców decyduje się na dofinansowanie posiłków dla pracowników. Na wzrost zainteresowania takim benefitem wpływ miały przede wszystkim pandemia, szalejąca inflacja, a także zwiększająca się świadomość w zakresie Well-Beingu. Nadal jednak dysproporcja między liczbą pracowników, którzy oczekują takiego benefitu, a odsetkiem firm, które rzeczywiście go oferują, jest dość spora. Z raportu „Potrzeby potrzeby pracowników 2021” wynika, że aż 76% respondentów chciałoby mieć zapewnione dofinansowanie posiłków w pracy. Tymczasem dane rynkowe wskazują, że taki benefit otrzymuje jedynie 18% zatrudnionych osób.
Oczywiście to się powoli zmienia i coraz więcej pracodawców dostrzega korzyści z dofinansowania posiłków w pracy. Potwierdza to choćby fakt, że od jakiegoś czasu podnoszone były głosy w sprawie waloryzacji kwoty dopłat zwolnionej ze składek ZUS. Efektem tych starań jest m.in. nowelizacja rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej, zgodnie z którą wartość dofinansowania posiłków dla pracowników wzrosła aż o 50% (obecnie wynosi 450 zł miesięcznie na pracownika).
Dlaczego Google i Amazon płacą za posiłki pracowników? Tak, jak wspomnieliśmy, decyzja o finansowaniu posiłków musi być dla takich firm, jak Amazon czy Google, z różnych względów opłacalna . Oczywiście, jak każdy benefit, takie rozwiązanie pełni funkcję motywacyjną, a także stanowi formę docenienia swojego zespołu. Dofinansowanie posiłków dla pracowników niesie jednak ze sobą znacznie więcej korzyści, które mają zarówno finansowy, jak i niematerialny charakter. Omówimy je pokrótce w poniższych punktach.
Dofinansowanie posiłków dla pracowników a marketing rekrutacyjny Nie bez powodu informacja o treści: “Posiłki dla pracowników za 1 zł” akcentowana jest w kampaniach rekrutacyjnych Amazona. Zwłaszcza w Polsce, gdzie znaczna część firm ma trudności z pozyskiwaniem nowych osób do swojego zespołu.
Z badań przedstawionych w raporcie płacowym Hays wynika, że polscy pracodawcy mają rekordowe plany rekrutacyjne na 2022 rok. 95% firm przewiduje, że będzie zatrudniać nowych pracowników, a jednocześnie 74% z nich zakłada, że napotka w związku z tym na pewne trudności.
W dobie walki o pracowników firmy muszą szukać rozwiązań, które przyciągną uwagę potencjalnych kandydatów. Oczywiście w pierwszej kolejności zwracają oni uwagę na wysokość wynagrodzenia. Jeśli jednak konkurencyjne firmy oferują pensje na podobnym poziomie, to właśnie obecność atrakcyjnych benefitów może zaważyć o ich decyzji. Dofinansowanie posiłków w pracy z pewnością się do takiej grupy zalicza. Inaczej informacja na ich temat nie byłaby tak wyróżniana w trakcie procesu rekrutacyjnego Amazona. Warto zauważyć, że kampanie firmy kierowane są głównie do pracowników magazynów, którzy nie zawsze mogą liczyć na adekwatne do ich potrzeb benefity. Potwierdzają to badania SW Research, według których 43% Polaków uważa, że firmy nie zapewniają atrakcyjnych dodatków pozapłacowych wśród przedstawicieli zawodów tzw. blue collars.
W dobie inflacji i rosnących cen żywności dofinansowanie posiłków to benefit, który realnie wspiera budżet pracownika. Dodatkowo odpowiada na uniwersalną potrzebę wszystkich osób – musimy jeść, aby mieć energię do codziennych działań. Bez względu na to, czy rekrutujemy pracowników fizycznych, czy umysłowych, informacja o takim beneficie z pewnością zwróci uwagę potencjalnych kandydatów.
Docenienie dotychczasowych pracowników Niedobory kadrowe mogą być następstwem nie tylko utrudnionej rekrutacji, ale i wysokiego wskaźnika rotacji w firmie. Z raportu Pracuj.pl wynika, że aż 86% Polaków jest otwartych na nowe oferty zatrudnienia. Duże firmy zdają sobie jednak sprawę, że rotacja nie tylko spowalnia rozwój biznesu, ale i wiąże się z dużymi kosztami (m.in. procesów rekrutacyjnych czy onboardingu nowych osób). Podstawą jest utrzymanie wysokiej motywacji oraz stworzenie takiego środowiska, w którym członkowie zespołu czują się docenieni.
Według Gamfi onboarding nowego pracownika może kosztować nawet 7-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a więc wynosić ponad 40 tys. złotych (według danych na 2021 rok).
Oczywiście, jeśli firma zmaga się z wysoką rotacją, to zapewnienie wyłącznie darmowych posiłków dla pracowników nie rozwiąże całkowicie problemu. Z pewnością może jednak stanowić formę podziękowania za dotychczasowe zaangażowanie, a także stać się jednym z cenionych elementów kultury organizacyjnej (opartej na wspieraniu pracownika w podstawowych potrzebach).
Zgrany i zaangażowany zespół Nie ma wątpliwości, że zmotywowany zespół jest jednym ze składników, niezbędnych do osiągnięcia sukcesu. Firmy takie, jak Google czy Facebook, dbają więc o swoich pracowników, zapewniając im komfortowe warunki m.in. w postaci ciepłych i zdrowych posiłków. W ten sposób wpływają nie tylko na dobre samopoczucie zatrudnionych osób, ale i na integrację zespołu. Przede wszystkim dostęp do posiłków w pracy przekłada się na większą efektywność pracowników. Ponadto, wspólny obiad to doskonała okazja do zacieśnienia więzi czy rozładowania negatywnych emocji.
Według raportu Pracuj.pl 56% pracowników postrzega wspólne posiłki jako dobrą okazję do poznania nowych osób w firmie. Z kolei 53% respondentów twierdzi, że to doskonała okazja do wzmocnienia relacji z innymi członkami zespołu.
Zaangażowany i efektywny zespół to klucz w okresach wzmożonej pracy (np. przed świętami). Warto więc wówczas zadbać o sprzyjające warunki m.in. w formie pożywnych posiłków dla pracowników. Doskonale widać to na przykładzie firmy Morele.net., która zdecydowała się na wprowadzenie takiego benefitu w okresie, gdy szalejąca pandemia (a więc i rozwój sektora e-commerce) zbiegła się ze świątecznym boomem na zakupy. Posiłki w pracy okazały się nie tylko doskonałą formą wspierania pracowników w tym intensywnym okresie. Dzięki temu, że były one organizowane we współpracy z aplikacją SmartLunch, zadbano o kwestie bezpieczeństwa, minimalizując tym samym ryzyko zakażenia.
Posiłki dla pracowników = oszczędność czasu Pracownicy, którzy mogą liczyć na dofinansowanie posiłków lub bezpłatny catering w firmach, oszczędzają nie tylko pieniądze, ale i czas . W wolnych chwilach nie muszą się bowiem martwić o przygotowanie jedzenia w domu. Tym samym mogą poświęcić więcej uwagi m.in. rodzinie czy swojej pasji, co z pewnością przekłada się korzystnie na ich samopoczucie i sprzyja regeneracji.
Dostęp do posiłków w pracy pozwala również na lepszą organizację czasu w trakcie wykonywania służbowych obowiązków. Nie muszą bowiem wychodzić z biura, aby kupić sobie lunch w pobliskim sklepie czy restauracji. Z badań LiveCareer Polska wynika, że pracownicy tracą średnio 1 h i 18 min na rutynowe czynności, które nie są związane z pracą. Wśród nich znajduje się m.in. stanie w kolejkach .
Well-Being a dofinansowanie posiłków dla pracowników W końcu nie można pominąć aspektu zdrowotnego, który wynika z regularnego spożywania zdrowych i odpowiednio zbilansowanych posiłków w pracy. Firmy, które zapewniają taki benefit, dbają o Well-Being swoich pracowników. To z kolei przekłada się nie tylko na wspomnianą wcześniej efektywność, ale i zdrowie zatrudnionych osób (a tym samym mniejszą liczbę absencję w pracy). Co więcej, posiłki dla pracowników doskonale wpisują się również w Well-Being w wymiarze finansowym. Codzienne dopłaty do obiadów lub dostęp do bezpłatnego cateringu w pracy z pewnością wpływają korzystnie na sytuację materialną członków zespołu.
Po co zapewniać posiłki pracownikom, skorą jedzą oni w pracy? Tego typu pytanie może nasuwać się niejednemu pracodawcy. W końcu widzą, że pracownicy ruszają na przerwę z kupioną w pobliskim sklepie kanapką lub samodzielnie przygotowanym posiłkiem. Potwierdzają to również badania – z raportu Pracuj.pl wynika, że aż 62% Polaków deklaruje, iż jedzenie do pracy przyrządza w domu. Jednocześnie inne statystyki pokazują, że wielu z nich żywi się głównie kanapkami lub sięga po niezdrowe przekąski z automatów vendingowych. A jak wiadomo jakość posiłków w pracy (w której spędzamy znaczną część czasu) przekłada się na nasze samopoczucie i produktywność.
Ponadto, powyżej opisane argumenty pokazują, jak wiele korzyści m.in. w kwestii utrzymania motywacji czy procesów rekrutacyjnych, niesie organizacja jedzenia. Warto w tej kwestii brać przykład z dużych firm, które od dawna zapewniają swoim pracownikom dopłaty do posiłków lub bezpłatny catering. Dzięki platformie SmartLunch zapewnienie takiego benefitu wiąże się nie tylko z niskimi kosztami, ale nie obciąża dodatkowo pracowników HR czy administracji. Dodatkowo pracownicy mają dostęp do bogatego menu z lokalnych restauracji. Twoja firma sama decyduje, ile wynosi dofinansowanie posiłków, nie martwiąc się o koszty stałego abonamentu czy dostawy.