Bez wątpienia benefity dla pracowników są bardzo istotnym narzędziem HR i sposobem na kreowanie wizerunku dobrego pracodawcy oraz budowanie lojalności pracowniczej.
By należycie spełniały one swoje cele, muszą przede wszystkim być dopasowane do potrzeb pracowników. Bez wątpienia benefity dla pracowników są bardzo istotnym narzędziem HR i sposobem na kreowanie wizerunku dobrego pracodawcy oraz budowanie lojalności pracowniczej. By należycie spełniały one swoje cele, muszą przede wszystkim być dopasowane do potrzeb pracowników. Dlatego tak ważna jest ewaluacja i badanie satysfakcji z aktualnej oferty benefitowej. Zadowolenie pracowników najczęściej bada się za pomocą ankiety . W tym artykule podpowiadamy, jak ją dobrze skonstruować i zamieszczamy 6 porad dotyczących tworzenia kwestionariusza ankietowego na temat benefitów .
Porada 1. Zadbaj o precyzyjne sformułowanie pytań Teoretycznie każdy wie, że podstawą ankiety są dobrze sformułowane pytania. Założenie to trudniej zrealizować w praktyce. Tworząc kwestionariusz, powinieneś stale mieć na względzie, jakie informacje chcesz uzyskać. Zanim zaczniesz rozpisywać poszczególne pytania, zastanów się dobrze nad tym, jakie kwestie chcesz poruszyć w ankiecie. O które rzeczy lepiej zapytać przy użyciu pytań zamkniętych ? Kiedy pracownik powinien mieć możliwość sformułowania dłuższej wypowiedzi ? Zaplanuj też pytania pod kątem liczby odpowiedzi , jakich może udzielić ankietowany. I pamiętaj, by informację o tym umieścić bezpośrednio pod pytaniem . Precyzyjne formułowanie pytań pozwala uniknąć sytuacji, w której pracownik w błędny sposób wypełni kwestionariusz lub zwyczajnie się pogubi i zniechęci, a w efekcie nie wypełni ankiety w ogóle.
Porada 2. Zadawaj pytania zarówno otwarte, jak i zamknięte Dobrze zaprojektowany kwestionariusz powinien zawierać różne rodzaje pytań . Pytania zamknięte pozwalą na zebranie porównywalnych danych czy skalowalnej oceny konkretnych benefitów przez pracowników. Z kolei pytania otwarte umożliwiają ankietowanym wyrażenie swojego zdania w sposób opisowy. Dzięki nim pracownik może precyzyjnie przekazać swoje myśli czy szerzej wypowiedzieć się na temat wybranej oferty benefitów. Czytaj uważnie odpowiedzi pracowników na pytania otwarte - to właśnie one mogą skrywać cenne sugestie lub sygnalizować problemy, o których dotychczas nie wiedziałeś.
Porada 3. Badaj satysfakcję z aktualnej oferty benefitów Bardzo istotną częścią ankiety są pytania poświęcone aktualnej ofercie benefitowej . Zapytaj pracowników, jak oceniają poszczególne benefity oferowane przez firmę. W jakim stopniu są z nich zadowoleni? Czy rzeczywiście z nich korzystają? Z jakiego rodzaju benefitów pracownicy są najbardziej zadowoleni? Jak oceniają poziom benefitów w firmie w zestawieniu z innymi firmami na rynku?
Porada 4. Zapytaj o oczekiwania Znasz już opinię pracowników na temat aktualnej oferty benefitów w firmie. Pamiętaj, że trzeba ją stale udoskonalać w takim kierunku, by jak najlepiej odpowiadała na potrzeby osób zatrudnionych w firmie . W tym celu musisz najpierw poznać ich oczekiwania w kwestii benefitów. W ankiecie umieść pytanie o benefit, który nie jest dostępny w firmie, ale pracownik z jakiegoś powodu chciałby taki otrzymywać. Nie zapomnij zadać otwartego pytania o własne pomysły pracowników na zmiany w benefitach.
Oczywiście budżet firmy nie jest źródłem, z którego można czerpać bez końca Zasoby na benefity pracownicze zawsze będą w jakimś stopniu ograniczone. Z tego powodu zaspokojenie wszystkich potrzeb pracowników może okazać się zadaniem trudnym do wykonania. Receptą na optymalizację budżetu na benefity może okazać się ich współfinansowanie . W kwestionariuszu zapytaj pracowników, czy byliby skłonni dopłacić do kolejnych benefitów. Jak zapatrują się na kwestie benefitów, które pracodawca tylko dofinansowuje?
Porada 5. Projektuj kwestionariusze pod kątem późniejszej analizy Układając kwestionariusz dotyczący ankiety, pamiętaj, że musisz zebrać dane, które będziesz mógł poddać analizie . Nie zapomnij o umieszczeniu w ankiecie pytań z odpowiedziami w skali (np. bardzo zadowolony, zadowolony, trudno powiedzieć, niezadowolony, bardzo niezadowolony). Dzięki temu otrzymasz skalowalne wyniki , którym można przypisać konkretne wartości liczbowe i opracować statystyki . Dane liczbowe możesz porównywać z kolejnymi ankietami i obserwować, jak satysfakcja pracowników z benefitów zmienia się w czasie . To dla Ciebie informacja, czy firma idzie w dobrą stronę i czy zmiany wprowadzane w ofercie benefitów odnoszą odpowiedni skutek .
Porada 6. Cyklicznie powtarzaj badania Ankietę na temat benefitów należy przeprowadzać regularnie . Raz przeprowadzone badanie nie umożliwi Ci porównania wyników. Dopiero powtarzając badania, możesz obserwować zmiany w ocenie świadczeń przez pracowników. Badania należy również powtarzać dlatego, że pracownicy oraz ich potrzeby i oczekiwania ulegają zmianom . Zmienia się również firma i pakiet benefitów, który oferuje. Powtarzaj ankietę cyklicznie (np. dwa razy w roku) i skrzętnie przechowuj wyniki - w ten sposób będziesz stale monitorować satysfakcję z benefitów.
Warto włożyć trochę wysiłku w odpowiednie przygotowanie ankiet na temat oferty benefitowej. Dobrze zaprojektowana ocena satysfakcji pozwala nam uzyskać konkretne dane i lepiej poznać potrzeby pracowników w zakresie świadczeń pozapłacowych . Ze względu na to oprócz porad na temat tworzenia kwestionariusza ankietowego postanowiliśmy przygotować również wzór ankiety. Wystarczy, że wypełnisz poniższy formularz, by móc do woli korzystać z naszego wzoru.
[optin-monster-shortcode id="zg3ohxylkhxgyrxquntw"]