Co ma wspólnego lean z dobrostanem? Doświadczeniami w tym temacie dzielili się eksperci podczas webinaru zorganizowanego przez SmartLunch - “Efektywność i dobrostan w firmie produkcyjnej”.
Zapraszamy do obejrzenia całego nagrania z tej niezwykle merytorycznej i inspirującej dyskusji:
VIDEO
Korelacje między lean, a dobrostanem są oczywiste - podkreśla Natalia Jażdzewska, Lean Mentor PATH - Szkoła doskonalenia. - Pracownicy firmy produkcyjnej, która wdrożyła lean wiedzą jakie są cele, wiedzą, jak je osiągnąć, a to jest spójne z elementami dobrostanu i łączy się także z osiąganiem korzyści.
Lean motywuje pracowników produkcji
Ekspertka zwraca uwagę, że lean doskonale wpisuje w sposoby nagradzania i doceniania pracowników. To prosty mechanizm zależności: za zaangażowanie pracownika - nagroda - wzrost motywacji.
Dzięki lean budujemy kulturę dawania odpowiedzialności za wyniki i usprawnianie pracy, w obrębie swoich stanowisk pracy i w ten sposób budujemy samodzielność pracowników - mówi Natalia Jażdzewska, Lean Mentor PATH - Szkoła doskonalenia. - Z badań wynika, że przekłada się to na wzrost zaangażowania pracowników. Pracownik staje się uczestnikiem zmiany, a nie jej beneficjentem. Trzeba włączać pracowników do zmiany.
Drugim elementem, na który zwraca uwagę ekspertka, jest budowanie ścieżek rozwoju. Indywidualny plan rozwoju pracownika ma bezpośredni wpływ na jego motywację. Dotykając tematu motywacji, nie możemy pominąć znaczenia kultury doceniania pracowników.
Docenianie ma moc
Polityka benefitowa jest jednym z elementów kultury doceniania pracowników. Na jakie benefity mogą liczyć pracownicy produkcyjni?
Pracodawcy zwykle oferują opiekę medyczną i dofinansowanie do karty sportowej - mówi Wioletta Rudzińska, Process Manager, P.O. National Concept Manager Randstad. - To swego rodzaju standard działający od lat, choć jest coraz mniej doceniany przez pracowników. Pracownicy produkcyjni często nie mają siły na trening po pracy lub z uwagi na lokalizację zakładów - najzwyczajniej w świecie brak infrastruktury sportowej.
Niezwykle popularnym benefitem stał się także transport do pracy, według ekspertki ma go ok. 95 proc. firm produkcyjnych.
Coraz częściej wśród benefitów pojawia się także dofinansowanie do obiadów pracowniczych. To benefit niezwykle pożądany przez pracowników i bardzo dobrze oceniany.
Aplikację od SmartLunch wprowadziliśmy w marcu 2020, czyli w pierwszych dniach lockdownu i dużej niepewności jutra - zaznacza Natalia Kostecka, HR Buisness Partner Mondi BZWP. - To wdrożenie niezwykle korzystnie wpłynęło na pracowników. Czuli się bezpieczniej, bo w czasie kryzysu firma dała taki benefit, a tym samym poczucie, że mogą być spokojni o swoje miejsca pracy. Dofinansowanie wpłynęło bardzo pozytywnie na pracowników. Skąd to wiemy? Co roku prowadzimy badanie zaangażowania pracowników. Po wdrożeniu SL widać wzrost zaangażowania i zadowolenia, choć w wynikach badania nie jest to bezpośrednio wyartykułowane - to kilkunastoprocentowe wzrosty wiążemy z tym benefitem, zwłaszcza że widoczne jest to we wszystkich firmach z Grupy, które mają SmartLuch.
Ekspertka podkreśla, że wysoki poziom zaangażowania przekłada się na niższą absencję, mniejszą rotację, mniej reklamacji i wyższą jakość. Poza tym atrakcyjne benefity zwiększają konkurencyjność na rynku pracy, łatwiej pozyskiwać pracowników.
Firma Mondi benchmarkuje się z firmami czeskimi, w których dopłaty do posiłków w pracy są standardem. Dziś doskonale widzą, że łatwiej im pozyskiwać pracowników.