Nie jest zadaniem trudnym określić poziom zadowolenia klientów z usług firmy. Gdy słupki sprzedaży rosną, dostajemy maile z podziękowaniami, a wizytówka GMB błyszczy pięcioma gwiazdkami - możesz mieć pewność, że to, co robisz, jest dobre.
Inaczej jest z pracownikami - skąd możesz mieć pewność, że są zadowoleni z pracy? Że niczego im nie brakuje do pełnej satysfakcji? Nie ma się co oszukiwać - rzadko zdobędą się na szczerą rozmowę twarzą w twarz. A przecież firmie potrzebni są pracownicy spełnieni zawodowo, odczuwający zadowolenie i poczucie bezpieczeństwa w pracy. Dlatego dziś dowiecie się wszystkiego o badaniu satysfakcji pracowników.
Czy badania satysfakcji pracowników mają sens? Owszem, i to duży. To właśnie w ten sposób dowiesz się wszystkiego na temat tego, co masz do zaoferowania ludziom, którzy dla Ciebie pracują . W każdej firmie może zdarzyć się, że "coś nie gra" - atmosfera jest kiepska, zespół ma problemy z porozumieniem się, brakuje narzędzi i materiałów lub są przestarzałe, system benefitów nie został dobrze przemyślany i nikt z nich nie korzysta, a wreszcie - wynagrodzenia są niższe niż u konkurencji.
Te wszystkie problemy nie muszą być widoczne na pierwszy rzut oka, ale mogą być potężnym hamulcem w procesie rozwoju firmy . Możliwość, że dowiesz się o tym z pierwszej ręki, jest niewielka. Bardziej prawdopodobne wydaje się, że pracownicy zaczną odchodzić tam, gdzie w ich ocenie będzie im lepiej.
Sytuacja może się znacząco poprawić, gdy przeprowadzisz ankietę wśród pracowników i będziesz potrafił odpowiednio uzyskane odpowiedzi wykorzystać . Należy przy tym zaznaczyć, że tylko ankieta anonimowa ma sens i pozwoli wysnuć rzetelne wnioski.
Kiedy należy stworzyć ankietę dla pracowników? Przeprowadzanie ankiet zadowolenia pracowników powinno być stałą i regularną praktyką każdej firmy - tylko wtedy będziesz miał możliwość identyfikacji problemów odpowiednio wcześnie, zanim negatywnie wpłyną na rozwój firmy . W praktyce ankiety przeprowadzane są bardzo rzadko. Zdecydowanie warto organizować je w kilku sytuacjach:
tuż po szkoleniu czy kursie, po wdrożeniu innowacji - nowego oprogramowania, maszyn czy też - po zmianach organizacyjnych, gdy zauważysz konflikt w zespole, gdy któryś z pracowników odchodzi z pracy. Koniecznie przeprowadź badanie gdy tylko zauważysz, że coś idzie nie tak - spada sprzedaż, pracownicy zgłaszają negatywne uwagi, narastają konflikty. To jest idealny moment na przeprowadzenie badań.
Jak stworzyć dobry kwestionariusz? Wbrew pozorom nie jest trudno ułożyć ankietę, która rozwieje ewentualne wątpliwości co do poziomu zadowolenia pracowników z wykonywanej pracy - trzeba tylko wiedzieć w jaki sposób sformułować zawarte w niej pytania . To bardzo istotne, bowiem ankieta powinna zostać skonstruowana tak, aby pracownicy bez oporów poddali się badaniu - nie może więc być zbyt obszerna, bo to zniechęca. Za krótka z kolei nie da Ci pełnego obrazu sytuacji i nie pozwoli wysnuć z badań pełnych informacji.
Najważniejsze to odpowiedzieć sobie na pytanie o to, czego chcesz się dowiedzieć. Ankieta powinna zawierać pytania, które pozwolą Ci rozwiać wątpliwości i, na podstawie informacji zwrotnych, opracować plan rozwiązania ewentualnego problemu . Warto więc kierować się poniższymi zasadami.
Zadawaj pytania na tematy, w których pracownik potrafi się wypowiedzieć Dobrze jest zacząć od tego, że część pytań powinna zostać przygotowana dla każdego działu osobno . Cóż bowiem mogłaby mieć do powiedzenia księgowa, gdyby spytać ją o możliwość rozwoju relacji na linii sprzedawca - klient? Prawdopodobnie niewiele. Dlatego też nadrzędna zasada tworzenia ankiet brzmi: "nie pytaj o kwestie, o których pracownik nie może mieć pojęcia".
Pytania zamknięte oraz skala Pytania zamknięte to te, na które można udzielić wyłącznie odpowiedzi twierdzącej lub przeczącej. To rozwiązanie bardzo praktyczne , kiedy chcesz poznać opinie pracowników na temat konkretnej kwestii. Takie rozwiązanie sprawi również, że ankieta będzie wydawała się krótsza i nie zniechęci pracownika do udzielenia odpowiedzi na wszystkie pytania.
Warto stosować również skalę. Odpowiedzi uzyskane na skali pozwolą Ci dokładnie sprawdzić jaką satysfakcję z wykonywanej pracy czerpią Twoi pracownicy . Warto stosować ją w pytaniach typu: "jak oceniasz atmosferę w firmie". To pytanie mogłoby być opisowe, ale w takiej sytuacji zapewne większość osób napisałoby wymijająco: "dobrze" i na tym poprzestało. Użycie skali rozwiązuje ten problem.
Pytania opisowe Nie zapominając o zaletach pytań zamkniętych i tych ze skalą, dobrze jest również zachęcić pracownika do podzielenia się własną opinią w pytaniach opisowych. Koniecznie jednak, formułując takie pytanie, zachęć pracownika do szerszej wypowiedzi stosując wyrażenia takie jak "jakie Twoim zdaniem są..." lub "w jaki sposób...".
Pytania opisowe powinny być ważną częścią ankiety, ale też nie używaj ich w nadmiarze. Dzięki takiemu pytaniu otrzymasz wiele cennych informacji na temat tego, jak Twoi pracownicy postrzegają Twoją firmę i czy odczuwają zadowolenie z pracy.
Nie poruszaj kilku kwestii w jednym pytaniu Bardzo ważne jest, aby w czasie tworzenia ankiety, nie zadawać pytań poruszających jednocześnie kilka kwestii. Badanie będzie bardziej przejrzyste i wiarygodne , jeśli każdy z problemów poruszysz oddzielnie. Łatwiej będzie zweryfikować także udzielone odpowiedzi.
Nie formułuj pytań takich jak: "co myślisz o organizacji pracy w naszej firmie?", bo jest ono zbyt obszerne. Zapytaj jasno, o konkretną kwestię - wprawdzie zwiększy to ilość pytań ankiety, ale też pracownicy będą mogli precyzyjniej na te pytania odpowiedzieć.
Jakiego rodzaju ankiety można przeprowadzić w firmie? Możesz przeprowadzić ankietę na każdy istotny dla funkcjonowania firmy temat. Możesz zbadać nie tylko satysfakcję z pracy, ale także zapytać swoich pracowników o to jak postrzegają podział obowiązków, system nagród, nowe rozwiązania technologiczne, czy benefity pozapłacowe spełniają ich oczekiwania i czy w firmie panuje przyjazna atmosfera wspierająca rozwój każdego pracownika.
Dobrym pomysłem jest tworzenie ankiet online, jeśli Twoi pracownicy wykonują pracę biurową . Dla pracowników fizycznych bardziej dogodnym wyjściem będzie raczej ankieta satysfakcji w formie papierowej.
Ankieta pozwala pracownikom w kilka minut podzielić się uwagami na temat różnych aspektów ich pracy oraz poczuć, że mają oni wpływ na to, co dzieje się w firmie. Ty natomiast, jako przedsiębiorca, możesz szybko zareagować na negatywne zmiany - wprowadzić inny podział obowiązków, poprawić relacje między pracownikami czy wreszcie unowocześnić swoją firmę. Dopasuj ankietę do potrzeb swoich pracowników i wyciągnij wnioski, gdy otrzymasz informację zwrotną.