SmartLunch w firmie. Czy to się opłaca? – raport z badania
Zespół SmartLunch

SmartLunch w firmie. Czy to się opłaca? – raport z badania

Dostarczyliśmy już ponad 5 mln posiłków pracownikom na terenie całego kraju. Postanowiliśmy zatem zapytać ich o to, czy taka forma organizowania lunchu w pracy im odpowiada i czy widzą w niej jakieś korzyści dla zdrowia lub dla wykonywanej pracy.

Zwłaszcza w porównaniu do tego, jak jedli kiedyś. Oto, czego się dowiedzieliśmy.  

Jak Polacy jedzą w pracy?

Z naszego badania wynika, że najpopularniejszą formą żywienia w miejscu pracy, przed wprowadzeniem opcji zamawiania posiłku przez platformę, było przygotowywanie posiłku w domu i przynoszenie go do pracy. Korzystało z takiej opcji prawie ⅔ (62 proc.) ankietowanych.

To dobre rozwiązanie z perspektywy ekonomii własnego portfela, ale nie pozbawione wad. Przygotowywanie posiłków w domu bywa czasochłonne, a obiady nie zawsze są dobrze zbilansowane i zdrowe. Potwierdzają to badania przeprowadzone w 2019 roku (LiveCareer, 2020), gdzie 47 proc. ankietowanych zadeklarowało brak czasu na to, by regularnie przygotowywać samodzielne posiłki w domu.

Drugą częstą opcją było zamawianie gotowych posiłków z restauracji (catering). W ten sposób żywiło się 15 proc. pracowników. To dobre, choć często kosztowne dla pracowników rozwiązanie, które nie zawsze daje pewność w pełni zbilansowanego posiłku.

Na kolejnym miejscu znalazły się przekąski z automatu vendingowego – tak zaspokaja głód 8 proc. osób. To dość przygnębiający wynik, jeśli weźmiemy pod uwagę to, że znajdujemy w nich zazwyczaj batoniki, paluszki, ciastka czy inne niezbyt zdrowe „małe co nieco”. Takie żywienie ani nie zaspokaja potrzeb organizmu pracownika i nie wpływa pozytywnie na jego produktywność. Przekąski z automatów z reguły zawierają dużo węglowodanów i mało błonnika. Efektem jest skok insuliny, chwilowy przypływ energii, a później szybkie zmęczenie organizmu.

Plusy systemów do zamawiania posiłków w firmie

Skoro nasi badani korzystają aktywnie z możliwości zamawiania obiadów za pomocą platformy, postanowiliśmy sprawdzić, czy i gdzie widzą największe korzyści z tej metody. Czy w porównaniu do tego, jak dawniej jadali w pracy, dostęp do możliwości zamawiania posiłku przez platformę coś dla nich zmienił? Czy podniósł się ich komfort pracy, samopoczucie? Czy jedzą bardziej regularnie?

Osoby użytkujące platformę wystawiły nam bardzo dobre oceny. 58 proc. oceniło SmartLunch na 5 (bardzo przydatny), a 25 proc na 4 (przydatny).

Oszczędność czasu – największy plus platformy

Dla 50% pracowników ważnym plusem korzystania z systemu do zamawiania jedzenia jest oszczędność czasu. Organizacja posiłku nie wymaga przygotowań, nie trzeba stać w kolejce do automatu vendingowego, mikrofalówki pracowniczej, wychodzić poza teren zakładu pracy czy czekać indywidualnie na kuriera. Zaoszczędzony czas można przeznaczyć na odpoczynek, rozmowę z osobami współpracującymi lub małą czarną po lunchu.

Regularność i jakość posiłków w pracy

Osoby badane poproszone zostały o ocenę tego, jak wprowadzenie możliwości zamawiania posiłków do biura przez aplikację, wpłynęło na to, jak się odżywiają.

Okazało się, że co trzeci pracownik uważa, że dostęp do platformy sprzyja bardziej regularnemu jedzeniu posiłków w pracy, a dla 27 proc. SmartLunch wpłynął pozytywnie na ich jakość. Widać to bardzo wyraźnie, kiedy porównamy opinie badanych z ich zwyczajami żywieniowymi. Platformę najbardziej doceniają bowiem Ci pracownicy, którzy do tej pory najczęściej żywili się przekąskami z automatów oraz zamawiali jedzenie do pracy z firm cateringowych i restauracji oferujących dowóz jedzenia.

Warto dodać, że według dietetyków regularność jedzenia zdrowych posiłków zwiększa wydajność pracy aż o 25 proc. (Health Enhancement Research Organization, 2018)! Ma również wpływ na wzrost odporności organizmu i zapobieganie chorobom układu naczyniowo – sercowego ("Promocja zdrowia w zakładzie pracy: wsparcie dla zdrowego odżywiania się i aktywności fizycznej pracowników", 2017).

Samopoczucie, energia do pracy i nawiązywanie relacji

Dla dużej części pracowników możliwość zamawiania posiłków do pracy wpływa pozytywnie na samopoczucie i energię do pracy, a sama forma dostarczenia im obiadu pozwala w czasie przerwy obiadowej na swobodne spotkanie się z kolegami z pracy i wspólne jedzenie. Wszyscy dostają przecież posiłek w tym samym czasie i nikt na nikogo nie czeka.

To ważne, bo takie aktywności społeczne jak wspólne biesiadowanie i możliwość spędzenia czasu w grupie w nieco luźniejszej atmosferze przerwy obiadowej  bardzo mocno wpływają na budowanie relacji między pracownikami i podnoszą ich zaangażowanie. Jak wynika z badań, aż 4 osoby na 10 mają w swojej pracy osobę, która mogą uznać za przyjaciela (LiveCareer, 2020), a możliwość spotkania z taką osobą w czasie przerwy pomaga zarówno radzić sobie ze stresem w pracy jak i jest przyjemną odskocznią w codziennych obowiązkach.

Podsumowanie badania

Przeprowadzona przez nas ankieta potwierdziła to, co na co mieliśmy nadzieje – nasze rozwiązanie pozytywnie wpływa na beneficjentów bezpośrednich (czyli pracowników) i pomaga im odżywiać się regularnie, zdrowo oraz daje więcej czasu na to, by pracownik faktycznie w czasie przerwy odpoczął. Wspiera również kontakty pracownicze.

To, że tylko 2,53% badanych nie dostrzega przydatności w korzystaniu z takiego systemu, jest potwierdzeniem tego, że zaproszenie SmartLunch do firmy, to zawsze dobry wybór!

Grupa badawcza: 1583 pracowników z 45 przedsiębiorstw (głównie produkcyjnych), którzy zamawiają posiłek przez platformę SmartLunch przynajmniej raz w tygodniu i są klientami platformy od minimum 2019 roku.

To może Cię zainteresować

No items found.