Ewa Kaczmarz
Ewa Kaczmarz
24 lipca 2019 Blog/ Poradnik HR Managera Employer branding, czyli jak budować wizerunek dobrego pracodawcy

Employer branding, czyli jak budować wizerunek dobrego pracodawcy

Autor: Ewa Kaczmarz
Employer branding, czyli jak budować wizerunek dobrego pracodawcy

SPIS TREŚCI

  1. {{heading.text}}

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę TalentLyft, 40% mniej pracowników opuszcza po pierwszych 6 miesiącach pracy te firmy, które mają silną markę pracodawcy. Z kolei 75% osób aktywnie szukających pracy deklaruje, że przed odpowiedzią na ofertę szuka informacji na temat reputacji firmy i jej wizerunku jako pracodawcy1 . W jaki sposób kreować zatem markę firmy na rynku pracy? Na to pytanie odpowiadamy poniżej, opisując co to jest employer branding oraz 8 najbardziej skutecznych filarów strategii, dzięki którym zbudujesz wizerunek atrakcyjnego pracodawcy.

Czym jest employer branding – definicja i znaczenie

Employer Branding (EB z ang. budowanie marki pracodawcy) to wszelkie działania podejmowane przez firmy w  celu kreowania wizerunku jako “pracodawcy z wyboru”. Celem employer brandingu jest budowanie pozytywnego wizerunku firmy, w której pracownicy dostrzegają dobre środowisko pracy i możliwości rozwoju. Ta długoterminowa strategia opiera się na zapewnieniu warunków pracy i benefitów oraz budowaniu atrakcyjnych ofert pracy, które znajdują pokrycie w praktyce. 

Silna marka pracodawcy ma ogromne znaczenie w utrzymywaniu najlepszych pracowników firmy i rekrutowaniu nowych. Coraz więcej pracodawców zaczyna inwestować w swój wizerunek, co pozwala im przyciągnąć talenty i zyskać przewagę wśród konkurencji.

Termin został stworzony w 2001 roku przez firmę McKinsey. Pomimo możliwości tłumaczenia  w branży HR, PR i marketingu funkcjonuje pod anglojęzyczną nazwą.

Działania employer brandingowe najczęściej dzieli się na wewnętrzne i zewnętrzne. Te w obrębie pierwszej grupy opierają się na komunikacji z obecna kadrą, mającej na celu zmniejszenie rotacji pracowników i zatrzymanie najlepszych specjalistów oraz podniesienie ich zadowolenia z pracy. Z kolei employer branding zewnętrzny skierowany jest do potencjalnych pracowników. Employer Value Proposition (EVP) – H2
Zidentyfikowanie propozycji wartości pracodawcy stanowi bazowy elementem strategii budowania spójnego, pozytywnego wizerunku. Skuteczny Employer Value Proposition powinien przedstawiać kulturę, wartości i zasady organizacji oraz realne korzyści dla pracowników takie jak dobre wynagrodzenie, benefity i bonusy pozapłacowe, wyjazdy integracyjne, szkolenia, możliwość rozwoju, awansu, ale także przyjazne środowisko pracy. Wartości te sprawią, że potencjalny kandydat do pracy będzie chciał rekrutować właśnie do Twojej firmy.

Pamiętaj, EVP to Twoja wizytówka, zadbaj o nią, aby jak najlepiej zaprezentować się pracownikom, ale także klientom i partnerom biznesowym.

Dbaj o pracownika i jego warunki pracy

Istotnym obszarem employer brandingu jest dbanie o ogólny dobrostan pracownika. Choć brzmi to podniośle, w praktyce employer branding sprowadza się do prostej zasady – dobry pracodawca to taki, który zapewnia swoim pracownikom odpowiednie warunki w miejscu pracy. Dostęp do świeżej wody, kawy, herbaty i innych napojów w biurze to w zasadzie oczywistość. Obecnie standardem staje się też możliwość zjedzenia w miejscu pracy dofinansowanego przez pracodawcę posiłku. Dobrze urządzona kuchnia biurowa czy wygodna stołówka w fabryce, pokój socjalny, w którym można spokojnie porozmawiać – te wszystkie rzeczy na co dzień kształtują rzeczywistość pracowników w firmie i tym samym wizerunek przedsiębiorstwa jako pracodawcy.

Daj coś ekstra – benefity pracownicze

Bardzo istotne w budowaniu wizerunku atrakcyjnego pracodawcy są narzędzia takie jak benefity dla pracowników. Ich rynek jest ogromny – od prywatnej opieki medycznej, przez karty sportowe aż po dofinansowanie do posiłków. Według badań przeprowadzonych przez portal Pracuj.pl 69% badanych otrzymuje od swojego pracodawcy chociaż jeden benefit2 . Świadczenia pozapłacowe skutecznie pomagają zatrzymać osoby zatrudnione w firmie i korzystnie wpływają na ich zadowolenie. Dzięki benefitom pracownik ma świadomość, że pracodawca o niego dba i zależy mu na dłuższej współpracy. Świadczenia są też nieocenionym narzędziem w rekrutacji, ponieważ w ofertach pracy możemy umieszczać informację o proponowanych benefitach, które są niezwykle istotne dla nowych kandydatów do pracy. Pamiętaj że przy wyborze rodzaju benefitów istotna jest znajomość potrzeb grupy docelowej w danej branży. Zastanów się jakie świadczenia przyniosą największe korzyści, wpłyną na wzrost lojalności, efektywności i zaangażowania pracowników oraz zachęcą najlepszych do aplikowania.

Razem raźniej – integracja w zespole

Środowisko pracy tworzą przede wszystkim ludzie, dlatego tak ważne jest, byś dążył do dobrych relacji panujących wśród osób zatrudnionych w Twojej firmie. Oczywiście nie da się w 100% sterować atmosferą panującą w zespole, ale to nie znaczy, że nie możesz nic zrobić w tej kwestii. Organizuj imprezy i wyjazdy firmowe czy też ciekawe wydarzenia związane z działalnością firmy. Naturalną okazją do integrowania się są również wspólne posiłki. Może warto zapewnić pracownikom codzienną możliwość zjedzenia obiadu w pracy? Nie zapomnij o zorganizowaniu w firmie przestrzeni, w której pracownicy będą mogli wspólnie spędzać czas i spokojnie porozmawiać przy kubku kawy. Może to być pokój socjalny lub choćby  wygodna kuchnia czy miejsce do odpoczynku z kanapą lub fotelami. Dbaj o dobre relacje w firmie. Dzięki temu nie tylko zapobiegniesz konfliktom i poprawisz współpracę w zespole, ale także zbudujesz organizację, do której ludzie będą chcieli przynależeć.

Inwestuj w kompetencje i rozwój pracowników

Obecnie coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z tego, jak ważnym elementem rozwoju zawodowego jest ciągłe dokształcanie się. Z tego powodu wielu kandydatów szuka pracy w firmach, które dbają o podwyższanie kompetencji swoich pracowników. Za wartościowe specjalistyczne szkolenia i kursy trzeba sporo zapłacić, dlatego finansujący je pracodawca jest dla pracowników na wagę złota. W cenie są również zajęcia z języków obcych czy szkolenia w zakresie umiejętności miękkich (np. kursy zarządzania). Nie bój się inwestować w swoich pracowników – to nie tylko działanie stricte wizerunkowe, ale przede wszystkim podnoszenie kompetencji osób budujących zespół. Oczywiście dbanie o rozwój osób zatrudnionych w firmie to także rzeczy mniej kosztowne niż finansowanie kursów. Dobrą praktyką jest tworzenie firmowej bazy wiedzy, czyli  kupowanie specjalistycznej literatury i prenumerowanie magazynów branżowych.

Twórz atrakcyjne oferty pracy

Oferta pracy publikowana na portalach z ogłoszeniami i na stronie internetowej firmy jest pierwszym komunikatem, na podstawie którego kandydat do pracy wyrabia sobie opinię o potencjalnym pracodawcy. Dlatego każdą ofertę warto przygotować z należytą starannością, bez pomijania istotnych szczegółów. W ogłoszeniach o pracę oprócz wymogów wobec kandydatów umieszczajmy również proponowane widełki płacowe i wszystko to, co mamy do zaoferowania jako pracodawca (ogólne warunki pracy, benefity). Napiszmy krótko, czym zajmuje się firma i jakie cele sobie stawia. Zadbajmy o spójność całego ogłoszenia – niech nazwa stanowiska będzie odpowiednio dobrana do zakresu obowiązków i umiejętności, których oczekujemy od potencjalnych kandydatów. Spójna, bogata w informacje oferta na pewno spotka się z dużym odzewem i pozwoli zaprezentować firmę jako solidną i transparentną we współpracy.

Dbaj o całościowy wizerunek marki

Ogłoszenia o pracę stanowią tylko część komunikatów, które składają się na cały wizerunek pracodawcy. Równie istotne obszary to strona internetowa przedsiębiorstwa oraz jego profile w mediach społecznościowych. Zadbajmy o to, by strona miała reprezentacyjny charakter – znajdźmy miejsce na opisanie misji i historii firmy. Z kolei profile organizacji w mediach społecznościowych to doskonałe miejsce na pokazanie przyjaznej strony przedsiębiorstwa – wspólnych wyjazdów czy zdjęć ze spotkań integracyjnych. Pamiętaj też, by założenia strategii employer brandingowej uwzględnić również w działaniach PR-owych firmy.

Planuj działania biznesowe

Cechą, którą u pracodawców szczególnie cenią sobie pracownicy, jest stabilność zatrudnienia. Firma, która działa w sposób przemyślany, gwarantuje pracownikowi względną stabilizację i możliwość przygotowania się do ewentualnych zmian. Odpowiednio zaplanowane biznesowe działania firmy i strategia employer branding pomagają również lepiej planować pracę członkom poszczególnych zespołów i zapobiegają ogólnemu chaosowi. Unikaj (w miarę możliwości) gwałtownych zmian i nagłych, spontanicznych decyzji, by zapewnić pracownikom poczucie bezpieczeństwa.

Działaj z misją

Wiele osób pragnie, by praca, którą wykonują, była nie tylko źródłem dochodu, ale także niosła za sobą realną wartość dla społeczeństwa. Ze względu na to bardzo ważna jest dla nich misja firmy, jej wartości i marka pracodawcy. Jeśli biznes, który prowadzisz, będzie naprawdę pomagał ludziom i stanowił odpowiedź na ich problemy, znacznie łatwiej znajdziesz chętnych do pracy. Warto też podejmować działania w zakresie CSR (ang. corporate social responsibility – społeczna odpowiedzialność biznesu) i pokazać, że firma gotowa jest bezinteresownie zrobić coś dobrego, np. przekazać część zysków wybranej fundacji.

Nie da się ukryć, że budowanie wizerunku pracodawcy wymaga od firmy podejmowania działań na różnych obszarach. Pamiętajmy też, że powinny być one wdrażane stopniowo, a na ich efekty trzeba będzie chwilę poczekać, ponieważ kreowanie wizerunku to proces. Z pewnością warto jednak inwestować w employer branding, by móc budować organizację złożoną z osób zaangażowanych w swoją pracę i przyciągnąć do siebie nowych pracowników. Employer branding znacznie podnosi konkurencyjność firm na rynku pracy w Polsce.

  1. What is Employer Brand?
  2. Benefity – czyli co motywuje pracowników? Raport Pracuj.pl, s. 21.
1 komentarz
Share via