Ewa Kaczmarz
Ewa Kaczmarz
13 lutego 2019 Blog/ Żywienie zbiorowe Organizacja żywienia zbiorowego w dużej firmie – pułapki i problemy

Organizacja żywienia zbiorowego w dużej firmie – pułapki i problemy

Autor: Ewa Kaczmarz
Organizacja żywienia zbiorowego w dużej firmie – pułapki i problemy

SPIS TREŚCI

  1. {{heading.text}}

Duże firmy przypominają swym mechanizmem działania szwajcarskie zegarki. Wiele rzeczy odbywa się w nich z niemal idealną precyzją, a większość procesów musi być dostrojonych co do minuty. Z tego powodu organizacja posiłków pracowniczych to spore wyzwanie, którego realizacja wymaga odpowiedniego zaplanowania i przemyślenia wielu kwestii. Przede wszystkim, warto zdać sobie sprawę z rozlicznych problemów, jakie towarzyszą organizacji żywienia zbiorowego w większych przedsiębiorstwach, aby móc w porę zapobiec kłopotom.

Problem 1. Duża liczba pracowników

Oczywistym jest, że duża firma zatrudnia dużą liczbę osób, co już samo w sobie rodzi szereg problemów i pułapek związanych ze zbiorowym żywieniem. Po pierwsze, jeśli planujemy budowę stołówki lub kantyny pracowniczej, to musi być ona naprawdę sporych rozmiarów, by pomieścić wszystkich zatrudnionych. Co więcej, gdy zdecydujemy się na opcję kantyny, w kuchni musi być na tyle rąk do pracy, by można było wydać określoną ilość posiłków w konkretnym czasie. Wiele dużych zakładów zajmuje się produkcją, która musi odbywać się według ściśle ustalonego trybu. Kiedy na hali trwa praca, każdy musi znajdować się na swoim stanowisku i pilnować konkretnego etapu procesu produkcyjnego. Ze względu na to wszystkie pauzy w pracy są zaplanowane, dlatego duża liczba pracowników często ma przerwę obiadową w tym samym czasie. Sprawy nie ułatwia też fakt, że fabryki funkcjonują niekiedy według zmian dziennych i nocnych, co sprawia, że kantyna i kuchnia muszą pracować niemal przez całą dobę.

Rozwiązanie – dostawa jedzenia na określoną godzinę

Przy dużej liczbie pracowników warto rozważyć współpracę z firmą cateringową lub platformą oferującą zamawianie posiłków online. SmartLunch oferuje swoim klientom dostawę jedzenia na ustaloną godzinę (lub nawet kilka różnych godzin). Takie rozwiązanie pozwala uniknąć trudności wynikających z budowy kantyny oraz zapewnić ciepłe, pełnowartościowe posiłki osobom pracującym w trybie zmianowym.

Problem 2. Duża odległość pomiędzy budynkami i halami na terenie firmy

Kolejny problem stanowi rozproszenie firmy na rozległym terenie. Kiedy różne budynki znajdują się daleko od siebie, trudno wybrać dogodną dla wszystkich lokalizację stołówki, zawsze część pracowników będzie zmuszona pokonywać codziennie duże odległości, żeby coś zjeść. Ponieważ przerwa obiadowa ma ograniczony czas, może się okazać, że niektóre osoby pracujące w firmie w ogóle nie zdążą zjeść posiłku. Nie wszyscy będą skorzy do rezygnacji z drugiego śniadania czy obiadu na rzecz punktualnego powrotu do pracy, co może skutkować grupowymi spóźnieniami i przedłużającymi się przerwami. Takie opóźnienia najczęściej oznaczają dla produkcji realne straty finansowe spowodowane wytworzeniem mniejszej ilości towaru.

Trzeba pamiętać, że pracownicy pokonujący w pośpiechu duże odległości to także rosnące ryzyko wypadku na terenie zakładu. W świetle artykułu 3 Ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych wypadek przy pracy to każde nagłe zdarzenie, “które nastąpiło w związku z pracą w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy”. Odpowiedzialność za taki wypadek poniesie zatem pracodawca.

Rozwiązanie – dowóz jedzenia do wybranych lokalizacji

Powyższych problemów również można uniknąć, decydując się na opcję posiłków z dowozem. Usługa SmartLunch umożliwia ustawienie kilku odrębnych lokalizacji dostawy na terenie przedsiębiorstwa, dzięki czemu zamówione dania trafiają bezpośrednio do pracowników. W efekcie całkowicie znika ryzyko przedłużających się przerw obiadowych czy wypadku w drodze na stołówkę.

Problem 3. Różnorodne preferencje żywieniowe pracowników

Im większa firma, tym większe zróżnicowanie zatrudnionych w niej osób. Trzeba pamiętać, że preferencje żywieniowe pracowników będą odmienne w zależności od ich indywidualnych upodobań kulinarnych, stylu życia, charakteru wykonywanej pracy czy wydatku energetycznego wynikającego z codziennych obowiązków. Istnieje zagrożenie, że jedna firma cateringowa lub posiłki wydawane w kantynie nie będą w stanie zadowolić tak różnorodnych gustów. W efekcie pewna część pracowników nie będzie usatysfakcjonowana proponowanymi daniami. Stwierdzenie, że trudno dogodzić wszystkim, nie rozwiązuje problemu. W końcu to zrozumiałe, że pracownik fizyczny, który na co dzień traci dużo energii, chciałby zjeść obfity obiad z solidną porcją mięsa, a osoba spędzająca od kilku do kilkunastu godzin za biurkiem preferuje lżejsze posiłki, np. sałatki czy warzywa na parze.

Rozwiązanie – więcej niż jedna restauracja

Zaproponowanie pracownikom zróżnicowanego jadłospisu to nie lada wyzwanie, kiedy posiłki stale wydaje ta sama kuchnia lub przywozi jedna restauracja. To zrozumiałe, że pracodawcy nie opłaca się korzystać z usług różnych dostawców jedzenia. W SmartLunch staramy się zapewnić naszym użytkownikom możliwość składania zamówień w kilku restauracjach. Oprócz tego pośredniczymy w negocjacjach z restauratorami i upraszczamy proces zamawiania oraz rozliczania posiłków w taki sposób, by firma otrzymała jedną fakturę.

Problem 4. Liczne posiłki i ogromne zamówienia

Jeśli firma zdecyduje się na opcję zamawiania posiłków z restauracji na dowóz, będzie to wymagało składania i rozliczania bardzo dużych zamówień. Przy sporej liczbie pracowników osoba zajmująca się kontaktem z restauracją będzie miała nieustanny natłok obowiązków, zbierając zamówienia na konkretne posiłki od każdego z osobna. Konieczne może okazać się zatrudnienie do tego zadania dodatkowej osoby. Oczywiście zawsze pozostaje możliwość uproszczenia procedury przez narzucenie pracownikom jednego dania dnia, jednak trzeba pamiętać, że niesie to ryzyko obniżenia satysfakcji osób korzystających z posiłków pracowniczych. Kolejne kłopoty związane są z rozliczaniem zamówień. Firmy cateringowe najczęściej wystawiają zbiorcze faktury za konkretny okres rozliczeniowy, więc trzeba prowadzić skrupulatne notatki, żeby orientować się kto i kiedy zamawiał danie za konkretną kwotę. Przy złożoności całego procesu zbierania, ewidencji i rozliczania tak wielu posiłków o pomyłkę nietrudno.

Rozwiązanie – automatyzacja

Na rynku istnieją rozwiązania ułatwiające organizację żywienia zbiorowego, które wspierają użytkownika zarówno na etapie zamawiania wysokiej jakości posiłków, jak i ich rozliczania. Catering dla firm zrewolucjonizował SmartLunch oferuje opcję samodzielnego zamawiania dań z rożnych restauracji przez pracowników, z automatyczną archiwizacją zamówień i wygodnego rozliczenia do pracodawcy. Dodatkowo umożliwia dostęp do ciekawych zestawień danych w postaci raportów, co może być źródłem cennych informacji dla firmy.

Przewidywanie trudności i szacowanie ryzyka jest nieodłącznym elementem zarządzania. Uzmysłowienie sobie powyższych problemów związanych ze zbiorowym żywieniem w dużych zakładach to pierwszy krok do podniesienia satysfakcji pracownika przez zapewnienie mu ciepłego i smacznego posiłku. Warto zminimalizować ryzyko strat finansowych, korzystając z firm zewnętrznych, które specjalizują się w kojarzeniu przedsiębiorstw, ich pracowników i restauracji. Przekaż temat profesjonalistom, którzy zaopiekują się nim od początku do końca, wykorzystując swoje doświadczenie w branży gastronomicznej. Dzięki temu oszczędzisz cenny czas i będziesz mógł się skupić na najistotniejszych dla ciebie sprawach.

0 komentarz
Share via