Benefity dla pracowników– czym są i jak dokonać wyboru?
Elżbieta Urbanowicz

Benefity dla pracowników– czym są i jak dokonać wyboru?

Obecnie 69 proc. osób zatrudnionych w Polsce deklaruje, że firmy, w których pracują, oferują swoim pracownikom przynajmniej jeden benefit. Co zrobić, aby pozostać atrakcyjnym pracodawcą?

Jakie benefity dla pracowników są najbardziej popularne? Jakie są ich wady i zalety?

Rynek benefitów w Polsce systematycznie się powiększa, adaptując się do zmieniającego się stylu życia Polaków. Pomimo że wynagrodzenie jest głównym aspektem decydującym o wyborze miejsca pracy, oferowane ułatwić przyciągnięcie benefity pozapłacowe są również bardzo ważne, na podstawie tego czynnika pracownicy mogą podjąć decyzje o zmianie pracy lub pozostaniu u obecnego pracodawcy. Kultura organizacyjna w wielu firmach chłonie wzorce z zachodu bądź tworzy unikalne, lokalne schematy i formy świadczeń pozafinansowych. Badania pokazują, że 69% zatrudnionych w Polsce deklaruje, że otrzymuje przynajmniej jeden benefit jako dodatek do pensji.* Wydaje się, że takie dodatkowe świadczenia pozapłacowe do wynagrodzeń stają się normą, dawno przestały być ekstrawagancją właściwą dla zachodnich firm czy branży IT. Najnowsze badania wskazują, że aby pozostać atrakcyjnym na rynku pracodawcy, warto pomyśleć o odpowiedzi na potrzeby pracowników i zadbać o employer branding. Zanim jednak zdecydujesz, jakie dodatkowe benefity pracownicze zaproponować w swojej firmie, należy odpowiedzieć sobie na pytanie - czym właściwie jest benefit i jaką powinien pełnić funkcję? Jaki cel chcesz dzięki niemu osiągnąć? Jaki są trendy? Jak dopasować świadczenie pracownicze do charakteru funkcjonowania firmy? Spróbujmy sobie odpowiedzieć na te pytania i wskazać cechy idealnego benefitu dla pracownika.

Kiedy benefit jest dobry?

Dobry benefit przede wszystkim powinien trafiać w potrzeby pracowników. Można porównać go do prezentu. Dając komuś prezent, zależy nam, żeby go po prostu ucieszył. Pewnie każdemu z nas zdarzyło się otrzymać nietrafiony prezent i udawał zadowolenie, żeby nie sprawić przykrości osobie, od której go otrzymał - możemy śmiało przypuszczać, że Twój pracownik nie będzie tak wspaniałomyślny. Dlatego porozmawiaj ze swoimi pracownikami i przekonaj się, czego naprawdę potrzebują.

Dokonanie właściwego wyboru benefitów, ma na celu zachęcenie nowych pracowników - najlepszych specjalistów - do podjęcia pracy w Twojej firmie oraz pomoże Ci to budować ich lojalność. Najbardziej, atrakcyjne dodatki do pensi wpływają na konkurencyjność pracodawców na rynku pracy, co jest istotne zwłaszcza w przypadku, kiedy konkurencja nas pod tym względem przegania. Pracownicy naszej firmy będą mieć świadomość, że są dla nas ważni i liczymy się z ich zdaniem.

Skoro już zdecydowałeś, że warto przeznaczyć środki na benefity dla pracowników, na pewno chciałbyś, żeby aktywnie wykorzystywali swoje benefity - inaczej wyrzucisz pieniądze w błoto. Celem oferowanych benefitów jest głównie zwiększenie lojalności pracowników wobec pracodawcy i zaangażowanie w rozwój organizacji. Jaką decyzję podjąć, aby pracownicy byli zadowoleni, Twoja firma prezentowała się jako atrakcyjny pracodawca, jednak koszta nie były nadmiernie obciążające? Skąd wiedzieć jakie nowoczesne benefity najlepiej sprawdzą się w Twojej firmie? Najlepiej będzie przeprowadzić ankietę wśród zatrudnionych.

Jakie benefity pracownicze są najpopularniejsze?

Do najczęściej wybieranych przez pracowników form benefitów w polskich firmach należą m.in.: prywatna opieka medyczna, karty sportowe, służbowy sprzęt do użytku prywatnego (telefon, komputer, samochód), dofinansowanie do szkoleń, nauki języków obcych, zniżki i bony zakupowe, paczki świąteczne dla dzieci oraz dofinansowanie posiłków, bilety do kina, dodatkowy płatny urlop, ubezpieczenie na życie, elastyczne godziny czasu pracy, praca online, możliwość wykorzystania przez pracownika auta służbowego do celów prywatnych. Kawa i herbata w biurze to oczywiście podstawa. Jak już ustaliliśmy, optymalne benefity powinny godzić zadowolenie pracowników z ekonomicznym punktem widzenia pracodawcy. Dodatki pozapłacowe są również ciekawą propozycją benefitów zamiast podwyżki wynagrodzenia. Należy pamiętać o dopasowaniu oferty benefitów do potrzeb zatrudnionych, dodatkowo przy ich proponowaniu, należy wziąć pod uwagę różne rozwiązania. Warto poinformować zatrudnionych o wartości przyznanego świadczenia. Przyjrzyjmy się więc wymienionym rozwiązaniom.

Pakiet medyczny i karty sportowe

Zarówno ubezpieczenie na życie lub medyczne, jak i karta sportowa na siłownię, to rozwiązania sprawdzające się głównie w dużych miastach. Aby korzystać z takich świadczeń pozapłacowych, musimy oczywiście mieć na miejscu dostęp do odpowiednich przychodni lub obiektów sportowych i siłowni, z których znalezieniem możemy mieć trudność w mniejszych miejscowościach. Pakiet opieki medycznej pozwala pracownikom uniknąć kolejek do lekarza oraz pokrywa koszty różnego rodzaju zabiegów. Często uprawnia do zniżek na badania lub pokrycia ich całkowitych kosztów. Karty te uprawniają do bezpłatnego korzystania z obiektów sportowych. W obu przypadkach ważne jest też kryterium wieku - karta sportowa będzie interesująca głównie dla młodszych osób (poniżej 35. roku życia), opieka medyczna wręcz odwrotnie, staje się atrakcyjna głównie dla starszych osób. Kolejną cechą łączącą oba benefity pracownicze jest specyfika ich wykorzystywania. Posiadacz ubezpieczenia medycznego czy sportowego ma zawsze możliwość skorzystania z danej usługi, jednak niekoniecznie to robi, a pracodawca nie ma wglądu w dane na ten temat wykorzystania świadczenia - jest to prywatna sprawa danej osoby, a przedsiębiorstwa świadczące takie usługi nie udostępniają podobnych informacji. W takiej sytuacji niezależnie jednak od tego, czy pracownik korzysta ze świadczenia, czy nie, pracodawca jest zmuszony regularnie opłacać ubezpieczenie.

Sprzęt służbowy do użytku prywatnego

Benefity dla pracowników coraz chętniej stosowane przez większość pracodawców. Kiedy charakter wykonywanej pracy wymaga korzystania z telefonu, laptopa czy samochodu, firma powinna zapewnić odpowiedni sprzęt pracownikowi. Skoro już jednak koszt zakupu sprzętu został poniesiony, warto pozwolić pracownikowi korzystać z niego również prywatnie, traktując to jako formę nagrody. Pracownik jednocześnie zadba o sprzęt, aby móc z niego korzystać. Minusem sprzętu służbowego jako benefitu jest jedynie to, że w praktyce jest proponowany wąskiej puli osób, z reguły wiąże się to z konkretną branżą lub stanowiskami pracy.

Dofinansowanie do szkoleń i nauki języków obcych

Kursy i szkolenia w biurze to w sumie inwestycja pracodawcy w kwalifikacje pracowników, a ich rozwój sprawi że kariera pracownika nabierze rozpędu. Niektóre firmy, decydując się na droższe szkolenia czy opłacanie pracownikom studiów podyplomowych, jednak coraz częściej podpisują odpowiednie aneksy do umowy o pracę, gwarantujące im lojalność na określony czas i zaangażowanie w pracę. Dzięki temu zabezpieczają się, aby inwestycja w dodatkowe, nowe benefity pracownicze na pewno się zwróciła.

Bony zakupowe

Kupony zakupowe balansują na granicy definicji benefitu jako “pozapłacowej formy świadczenia”, mianowicie różnią się od premii pieniężnej jedynie ograniczeniem miejsca lub rodzaju dóbr, na które mogą zostać wymienione przez pracownika. W większości przypadków są stosowane doraźnie, jako dodatkowe benefity dla pracowników na święta, wakacje czy nadchodzący rok szkolny.

Posiłki pracownicze

Na koniec zostały nam posiłki dla pracowników. W przeciwieństwie do większości popularnych rozwiązań to bardzo uniwersalne benefity pracownicze - praktycznie każdy pracownik, niezależnie od wieku, płci, miejsca zamieszkania czy stanowiska, korzysta z przerwy w pracy aby coś zjeść.

Ze względu na lokalizację naszej firmy praktycznie nie mieliśmy możliwości zamówienia jedzenia na własną rękę. Pracownicy korzystający z systemu SmartLunch cieszą się z komfortu, jaki daje im dostęp do domowej kuchni w miejscu pracy.

Alicja Osiadła, Kierownik Działu Kadr i Płac, ZPAS S.A.

W tej sytuacji zapewnienie jedzenia przez pracodawców jest obiektywnie dobrym pomysłem. Z naszych doświadczeń wynika, że pracownicy chętnie korzystają z dofinansowania do obiadów w czasie pracy. W ramach benefitów mają możliwość wyboru dowolnego dania z szerokiego menu. Dzięki temu nie muszą przygotowywać posiłku do pracy w domu, więc mają więcej czasu na odpoczynek. Wśród naszych klientów liczba aktywnie korzystających z systemu sięga nawet 97% uprawnionych użytkowników. Wiele miejsc pracy nie dysponuje jednak kantyną - koszty budowy i jej utrzymania są bardzo wysokie nawet dla wielkich i sprawnych przedsiębiorstw. Do tego, lokalizacja pracy może utrudniać swobodne korzystanie z usług restauracji czy barów. Niezależnie od sytuacji, ciepły posiłek w czasie pracy to kwestia zasadnicza w oczach pracowników. Dodatkowo dofinansowanie posiłków do 190 zł miesięcznie zgodnie z przepisami polskiego prawa jest zwolnione ze składek ZUS, dzięki temu koszt świadczeń ponoszony przez pracodawcę jest mniejszy niż realna wartość posiłków.

Zdecydowaliśmy się na SmartLunch, ponieważ dostęp do jedzenia w pracy to pewien standard. Usługa jest skalowalna, a zmiany w planie współpracy są szybkie i nie wymagają zbędnych formalności.

Karolina Wojtasiewicz, HR Manager, Borgers Polska Sp. z o.o.

Sposób zorganizowania żywienia zbiorowego będzie zależał więc od kilku kwestii:

  • W jakich godzinach firma pracuje?
  • Czy funkcjonuje w niej system zmianowy?
  • Czy przerwy pracowników mają charakter rotacyjny?
  • Jaki rodzaj pracy jest wykonywany?
  • Ilu pracowników zatrudnia?
  • Czy pracownicy mogą swobodnie wychodzić na przerwę lunchową, czy może jej czas jest odgórnie określony?
  • Czy przedsiębiorstwo dysponuje miejscem, w którym można spożywać posiłki, np. kuchnią, stołówką lub pomieszczeniem socjalnym?
  • Jeżeli zaś rozważamy tylko częściowe pokrycie kosztów jedzenia warto mieć na uwadze wysokość zarobków pracowników w danej firmie.

W SmartLunch uważamy, że należy zacząć od najważniejszych potrzeb i zagwarantować swoim pracownikom komfort, aby móc zapewnić stabilizację przedsiębiorstwu. W porównaniu do innych rozwiązań, benefity pracownicze w formie obiadów pracowniczych z menu dopasowanego do potrzeb pracowników zapewniają największą pewność, że wszystkie osoby w firmie będą z niego korzystać i będą zadowolone. Stąd pomagamy pracodawcom organizować wygodny dostęp do jedzenia w ich firmach.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak motywować pracowników motywować pracowników do efektywnej pracy i pozytywnie wpływać na ich życie, ale bez podwyższania ich wynagrodzenia? Jak zadbać o employer branding w swojej firmie? Szukasz optymalnego rozwiązania? Skontaktuj się z nami!

“Benefity – czyli co motywuje pracowników?” - Raport Pracuj.pl

To może Cię zainteresować

No items found.