Elżbieta Urbanowicz
Elżbieta Urbanowicz
25 stycznia 2019 Blog/ Benefity Benefity dla pracowników– czym są i jak dokonać wyboru?

Benefity dla pracowników– czym są i jak dokonać wyboru?

Autor: Elżbieta Urbanowicz
Benefity dla pracowników– czym są i jak dokonać wyboru?

SPIS TREŚCI

  1. {{heading.text}}

Obecnie 69% osób zatrudnionych w Polsce deklaruje, że firmy, w których pracują, oferują swoim pracownikom przynajmniej jeden benefit. Co zrobić, aby pozostać atrakcyjnym pracodawcą? Jakie benefity dla pracowników są najbardziej popularne? Jakie są ich wady i zalety?

Rynek benefitów w Polsce systematycznie się powiększa, adaptując się do zmieniającego się stylu życia Polaków. Pomimo że wynagrodzenie jest głównym aspektem decydującym o wyborze miejsca pracy, oferowane benefity pozapłacowe są również bardzo ważne, na podstawie tego czynnika pracownicy mogą podjąć decyzje o zmianie pracy lub pozostaniu u obecnego pracodawcy. Kultura organizacyjna w wielu firmach chłonie wzorce z zachodu bądź tworzy unikalne, lokalne schematy i formy świadczeń pozafinansowych. Badania pokazują, że 69% zatrudnionych w Polsce deklaruje, że otrzymuje przynajmniej jeden benefit jako dodatek do pensji.* Wydaje się, że takie dodatkowe świadczenia pozapłacowe do wynagrodzeń stają się normą, dawno przestały być ekstrawagancją właściwą dla zachodnich firm czy branży IT. Aby pozostać atrakcyjnym na rynku pracodawcy, warto pomyśleć o odpowiedzi na potrzeby pracowników. Zanim jednak zdecydujesz, jakie benefity dla pracowników zaproponować w swojej firmie, należy odpowiedzieć sobie na pytanie – czym właściwie jest benefit i jaką powinien pełnić funkcję? Jaki cel chcesz dzięki niemu osiągnąć? Jaki są trendy? Jak dopasować świadczenie do charakteru funkcjonowania firmy? Spróbujmy sobie odpowiedzieć na te pytania i wskazać cechy idealnego benefitu.

Kiedy benefit jest dobry?

Dobry benefit przede wszystkim powinien trafiać w potrzeby pracownika. Można porównać go do prezentu. Dając komuś prezent, zależy nam, żeby go po prostu ucieszył. Pewnie każdemu z nas zdarzyła się sytuacja, kiedy otrzymał nietrafiony prezent i udawał zadowolenie, żeby nie sprawić przykrości osobie, od której go otrzymał – możemy śmiało przypuszczać, że Twój pracownik nie będzie tak wspaniałomyślny. Dlatego porozmawiaj ze swoimi pracownikami i przekonaj się, czego naprawdę potrzebują.

Dokonanie właściwego wyboru profitów, ma na celu zachęcenie nowych pracowników – najlepszych specjalistów – do podjęcia pracy w Twojej firmie oraz pomoże Ci to budować ich lojalność. Najbardziej, atrakcyjne świadczenia wpływają na konkurencyjność pracodawców na rynku pracy, co jest istotne zwłaszcza w przypadku, kiedy konkurencja nas pod tym względem przegania. Pracownicy naszej firmy będą mieć świadomość, że są dla nas ważni i liczymy się z ich zdaniem.

Skoro już zdecydowałeś się przeznaczyć środki na świadczenia dla swoich pracowników, na pewno chciałbyś, żeby aktywnie wykorzystywali swoje benefity – inaczej wyrzucisz pieniądze w błoto. Celem oferowanych benefitów jest głównie zwiększenie lojalności pracowników i zaangażowanie w rozwój organizacji. Jaką decyzję podjąć, aby pracownicy byli zadowoleni, Twoja firma prezentowała się jako atrakcyjny pracodawca, jednak koszta nie były nadmiernie obciążające?

Jakie benefity pracownicze są najpopularniejsze?

Do najczęściej wybieranych przez pracowników form benefitów w polskich firmach należą: prywatna opieka medyczna, karty sportowe, służbowy sprzęt do użytku prywatnego (telefon, komputer, samochód), dofinansowanie do szkoleń, nauki języków obcych, zniżki i bony zakupowe oraz posiłki w pracy, dodatkowy płatny urlop, ubezpieczenie na życie, elastyczne godziny czasu pracy, możliwość wykorzystania auta służbowego do celów prywatnych. Jak już ustaliliśmy, optymalny benefit powinien godzić zadowolenie pracowników z ekonomicznym punktem widzenia pracodawcy. Dodatki pozapłacowe są również ciekawą propozycją benefitów zamiast podwyżki wynagrodzenia. Przyjrzyjmy się więc wymienionym rozwiązaniom.

Pakiet medyczny i karty sportowe

Zarówno prywatna opieka medyczna, jak i pakiety sportowe, są rozwiązaniami sprawdzającymi się głównie w dużych miastach. Aby korzystać z takich świadczeń pozapłacowych, musimy oczywiście mieć na miejscy dostęp do odpowiednich przychodni lub obiektów sportowych i siłowni, z których znalezieniem możemy mieć trudność w mniejszych miejscowościach. Pakiet opieki medycznej pozwala uniknąć kolejek do lekarza oraz pokrywa koszty różnego rodzaju zabiegów. Karty te uprawniają do bezpłatnego korzystania z obiektów sportowych. W obu przypadkach ważne jest też kryterium wieku – karta sportowa będzie interesująca głównie dla młodych osób (poniżej 35. roku życia), opieka medyczna wręcz odwrotnie, dopiero po przekroczeniu tego wieku. Kolejną cechą łączącą oba benefity dla pracowników jest specyfika ich wykorzystywania. Posiadacz ubezpieczenia medycznego czy sportowego ma zawsze możliwość skorzystania z danej usługi, jednak niekoniecznie to robi, a pracodawca nie ma wglądu w dane na ten temat – jest to prywatna sprawa pracownika, a przedsiębiorstwa świadczące takie usługi nie udostępniają podobnych informacji. Niezależnie jednak od tego, czy pracownik korzysta ze świadczenia, czy nie, pracodawca jest zmuszony regularnie go opłacać.

Sprzęt służbowy do użytku prywatnego

Benefity dla pracowników bardzo chętnie stosowane przez pracodawców. Kiedy charakter wykonywanej pracy wymaga korzystania z telefonu, laptopa czy samochodu, pracodawca powinien zapewnić odpowiedni sprzęt pracownikowi. Skoro już jednak koszt zakupu sprzętu został poniesiony, warto pozwolić pracownikowi korzystać z niego również prywatnie, traktując to jako formę nagrody. Pracownik jednocześnie zadba o sprzęt, aby móc z niego korzystać. Minusem sprzętu służbowego jako benefitu jest jedynie to, że w praktyce jest proponowany wąskiej puli osób, z reguły wiąże się to z konkretną branżą lub stanowiskami pracy.

Dofinansowanie do szkoleń i nauki języków obcych

Kursy i szkolenia to w sumie inwestycja w kwalifikacje pracowników. Niektóre firmy, decydując się na droższe szkolenia czy opłacanie pracownikom studiów podyplomowych, podpisują odpowiednie aneksy do umowy o pracę, gwarantujące im lojalność na określony czas. W ten sposób zabezpieczają się, aby inwestycja w świadczenia pracownicze na pewno się zwróciła.

Bony zakupowe

Bony zakupowe balansują na granicy definicji benefitu jako “pozapłacowej formy świadczenia”, mianowicie różnią się od premii pieniężnej jedynie ograniczeniem miejsca lub rodzaju dóbr, na które mogą zostać wymienione. W większości przypadków są stosowane doraźnie, jako dodatkowe świaczenia na święta, wakacje czy nadchodzący rok szkolny.

Posiłki pracownicze

Na koniec zostały nam posiłki dla pracowników. W przeciwieństwie do większości popularnych rozwiązań to bardzo uniwersalne benefity – praktycznie każdy pracownik, niezależnie od wieku, płci, miejsca zamieszkania czy stanowiska, korzysta z przerwy w pracy aby coś zjeść.

Ze względu na lokalizację naszej firmy praktycznie nie mieliśmy możliwości zamówienia jedzenia na własną rękę. Pracownicy korzystający z systemu SmartLunch cieszą się z komfortu, jaki daje im dostęp do domowej kuchni w miejscu pracy.

Alicja Osiadła, Kierownik Działu Kadr i Płac, ZPAS S.A.

Stąd zapewnienie jedzenia jest obiektywnie dobrym pomysłem. Z naszych doświadczeń wynika, że pracownicy chętnie korzystają z dofinansowania do posiłków. W ramach świadczenia mogą wybierać dowolne dania z szerokiego menu. Wśród naszych klientów liczba aktywnie korzystających z systemu sięga nawet 97% uprawnionych użytkowników. Wiele miejsc pracy nie dysponuje jednak własną kantyną – koszty budowy i jej utrzymania są bardzo wysokie nawet dla wielkich i sprawnych przedsiębiorstw. Do tego, lokalizacja miejsca pracy może utrudniać swobodne korzystanie z usług restauracji czy barów. Niezależnie od sytuacji, ciepły posiłek w czasie pracy to kwestia zasadnicza w oczach pracowników. Dodatkowo dofinansowanie posiłków do 190 zł miesięcznie zgodnie z przepisami polskiego prawa jest zwolnione ze składek ZUS, dzięki temu koszt ponoszony przez pracodawcę jest mniejszy niż realna wartość posiłków.

Zdecydowaliśmy się na SmartLunch, ponieważ dostęp do jedzenia w pracy to pewien standard. Usługa jest skalowalna, a zmiany w planie współpracy są szybkie i nie wymagają zbędnych formalności.

Karolina Wojtasiewicz, HR Manager, Borgers Polska Sp. z o.o.

Sposób zorganizowania żywienia zbiorowego będzie zależał więc od kilku kwestii:

  • W jakich godzinach firma pracuje?
  • Czy funkcjonuje w niej system zmianowy?
  • Czy przerwy pracowników mają charakter rotacyjny?
  • Jaki rodzaj pracy jest wykonywany?
  • Ilu pracowników zatrudnia?
  • Czy pracownicy mogą swobodnie wychodzić na przerwę lunchową, czy może jej czas jest odgórnie określony?
  • Czy przedsiębiorstwo dysponuje miejscem, w którym można spożywać posiłki, np. kuchnią, stołówką lub pomieszczeniem socjalnym?
  • Jeżeli zaś rozważamy tylko częściowe pokrycie kosztów takich posiłków, należy mieć na uwadze wysokość zarobków pracowników w danej firmie.

W SmartLunch uważamy, że należy zacząć od najważniejszych potrzeb i zapewnić swoim pracownikom komfort, aby móc zapewnić stabilizację przedsiębiorstwu. W porównaniu do innych rozwiązań, benefit w formie obiadów pracowniczych daje największą pewność, że wszyscy będą z niego korzystać i będą zadowoleni. Stąd pomagamy pracodawcom organizować wygodny dostęp do jedzenia w ich firmach.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak skutecznie motywować pracowników? Szukasz optymalnego rozwiązania? Skontaktuj się z nami!

“Benefity – czyli co motywuje pracowników?” – Raport Pracuj.pl

5 komentarzy
Share via