Weź udział w bezpłatnym webinarze, który odbędzie się w środę, 28 września o godz. 18 i w całości będzie poświęcony raportowi - Food. Factories. Fluidity. Żywienie w fabrykach. Scenariusze przyszłości 2030 sporządzonemu przez infuture.institute na zlecenie SmartLunch.
Zapisując się na webinar, w dniu webinaru otrzymujesz również raport.
Na to i inne pytania odpowiedzą najlepsi specjaliści z obszarów nauki, organizacji posiłków i przemysłu. Będziemy dyskutować o przyszłości jedzenia w przemyśle i całym otoczeniu wpływającym na branżę produkcyjną.
Jest współautorką kilkunastu raportów, m.in. "Living Buildings. Przyszłość biurowców do 2050 r.", "Pracownik przyszłości", "Cyfrowi Nomadzi", "Future of Food" czy książki "Far Future. Historia jutra". Jej zainteresowania skupiają się wokół procesów kierujących ludzkimi zachowaniami i analizy zjawisk społecznych, szczególnie tych kształtujących przyszłą rzeczywistość. W instytucie odpowiedzialna m.in. za zarządzanie procesem pozyskiwania danych, ich analizę, wnioskowanie oraz warstwę merytoryczną prowadzonych projektów.
Współzałożyciel i prezes firmy SmartLunch, lidera żywienia B2B w Polsce w segmencie fabryk. Na początku funkcjonowania startupu łączył w swojej pracy szereg ról od współtworzenia MVP produktu, przez finanse, marketing, obsługę klienta, aż na HR i rekrutacjach kończąc. Obecnie odpowiada za plany inwestycyjne i rozwój firmy. Jest absolwentem kierunku zarządzanie w biznesie na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Prywatnie wielki miłośnik sportu - zwłaszcza piłki nożnej.
Dyrektor zarządzający wydawnictwa Media4Business. Pomysłodawca, twórca oraz redaktor naczelny czasopisma Production Manager dedykowanego decydentom i architektom kultur przywódczych, przemysłowi 4.0. oraz cyfrowej transformacji. Z sektorem produkcyjnym związany od 11 lat. Ekspert z zakresu mediów branżowych. Zwolennik i promotor szerzenia wiedzy o wpływie organizacji na rozwój współczesnych społeczeństw.
Jest współautorką kilkunastu raportów, m.in. "Living Buildings. Przyszłość biurowców do 2050 r.", "Pracownik przyszłości", "Cyfrowi Nomadzi", "Future of Food" czy książki "Far Future. Historia jutra". Jej zainteresowania skupiają się wokół procesów kierujących ludzkimi zachowaniami i analizy zjawisk społecznych, szczególnie tych kształtujących przyszłą rzeczywistość. W instytucie odpowiedzialna m.in. za zarządzanie procesem pozyskiwania danych, ich analizę, wnioskowanie oraz warstwę merytoryczną prowadzonych projektów.
Współzałożyciel i prezes firmy SmartLunch, lidera żywienia B2B w Polsce w segmencie fabryk. Na początku funkcjonowania startupu łączył w swojej pracy szereg ról od współtworzenia MVP produktu, przez finanse, marketing, obsługę klienta, aż na HR i rekrutacjach kończąc. Obecnie odpowiada za plany inwestycyjne i rozwój firmy. Jest absolwentem kierunku zarządzanie w biznesie na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Prywatnie wielki miłośnik sportu - zwłaszcza piłki nożnej.
Dyrektor zarządzający wydawnictwa Media4Business. Pomysłodawca, twórca oraz redaktor naczelny czasopisma Production Manager dedykowanego decydentom i architektom kultur przywódczych, przemysłowi 4.0. oraz cyfrowej transformacji. Z sektorem produkcyjnym związany od 11 lat. Ekspert z zakresu mediów branżowych. Zwolennik i promotor szerzenia wiedzy o wpływie organizacji na rozwój współczesnych społeczeństw.
Infuture.institute opisuje, jak globalne zmiany wpływają na ewolucję potrzeb pracowników, także w kontekście jedzenia oraz wskazuje główne kierunki zmian otoczenia społeczno-gospodarczego polskiego przemysłu.
Raport to ponad 90 stron eksperckiej wiedzy opartej na badaniach jakościowych i ilościowych oraz współpracy z cenionymi ekspertami. To obowiązkowa lektura dla managerów produkcji i HR.
Praca w przemyśle i fabrykach przestaje być kojarzona z ciężką fizyczną pracą? Tak, to właśnie wizja płynąca ze scenariusza Digital Supermacy, który powstał na podstawie zmian zachodzących już dziś, czyli hiperpersonalizację i epidemię osamotnienia.
Pracownik fabryki jest odpowiedzialny za krytyczne i kreatywne myślenie i zarządzanie zmianą. Kluczowe dla pracowników fabryk stają się kompetencje cyfrowe i umiejętność współpracy na styku człowiek-technologia. Rozwój technologii usprawnia procesy, a nie pozbawia człowieka pracy.
Co jedzą pracownicy fabryk? Forma jedzenia jest różnorodna i dopasowana do gustów i indywidualnych potrzeb każdego z nich. Posiłki zawierają adaptogeny i nootropy. Pracownicy sami regulują częstotliwość przerw, co wpływa na to, że jedzą często w samotności.
Fabryki dzięki postępującej automatyzacji i robotyzacji rozwijają się szybciej niż pracownicy? Tak, to wizja płynąca ze scenariusza Inquality Loop, który powstał na podstawie zmian zachodzących już dziś, czyli pojawiających się chorobach zakaźnych, powracających pandemii, konkurencyjności pracy i presji płacowej.
Podstawę funkcjonowania fabryk stanowią słabo zarabiający pracownicy fizyczni, których wciąż brakuje, przez co pogłębia się presja płacowa. Nawracające pandemie i rosnąca nierówność wobec pracowników powodują narastanie niepokojów społecznych, a pracownicy niższych szczebli zaczynają się buntować.
Co jedzą pracownicy fabryk? Posiłki mają zróżnicowaną formę, jednak uzupełniane o suplementy, kroplówki/ shoty witaminowe wspomagające odporność (w kontekście kryzysów zdrowotnych). Hermetycznie zapakowane posiłki są spożywane w samotności lub w mniejszym gronie.
Firmy głównie inwestują w programy lifelonglearningowe skierowane do obecnych pracowników? Tak, to wizja płynąca ze scenariusza Limited Growth, który powstał na podstawie zmian zachodzących już dziś, czyli lifelong learning i kończące się zasoby.
Potrzeba utrzymania pracowników oraz podniesienia ich efektywności staje się celem pracodawców. W obliczu kryzysu, w obawie przed utratą pracy, pracownicy zdają sobie sprawę, że stałe podnoszenie kompetencji jest koniecznością.
Co jedzą pracownicy? Kryzysy (m.in. wysokie ceny żywności) sprawiają, że jedzenie staje się istotnym benefitem z perspektywy pracownika. Posiłki są fortyfikowane odpowiednimi minerałami i witaminami, aby wzmocnić ich wartość odżywczą.
Instytut monitoruje i analizuje wszystkie czynniki, w tym zwłaszcza technologiczne i społeczne, które mogą wywołać fundamentalne zmiany w poszczególnych kategoriach w określonej perspektywie czasowej (krótko-, średnio- i długoterminowej). Na tej podstawie definiuje trendy, opisuje je i wskazuje konsekwencje dla gospodarki, kategorii rynkowych czy konkretnych marek. Odpowiada na pytanie – co może się zdarzyć? – tym samym, dając przedsiębiorstwom i organizacjom podstawy do planowania strategicznego. Pomaga przygotować się na zmianę, podejmować lepsze decyzje, szukać szans i możliwości oraz odkrywać nowe kierunki rozwoju.
Dobrostanu organizacyjnego nie powinno się sprowadzać wyłącznie do roli pozapłacowego benefitu. Choć platformy kafeteryjne, zdrowe przekąski w biurze czy nawet elastyczny czas pracy mogą stanowić część ekosystemu, którego celem jest wsparcie dobrostanu pracowników, nie można między nimi postawić znaku równości. Stanowią one jedynie narzędzia, które mają wesprzeć realizację strategicznych celów. Dobrostan to obszar zarządzania, który ma wpływ na złotą triadę: poziom zaangażowania, produktywność i retencję. Jako ważny argument employer brandingowy pozwala też przyciągnąć najlepszych kandydatów. Wzmacnia konkurencyjność organizacji bo pozytywnie wpływa na zadowolenie i utrzymanie klientów (oraz pozyskiwanie nowych), na innowacyjność firmy i jej zyski.
Zmiany zachodzą w różnym tempie. Mogą iść też w różnych kierunkach. Zwłaszcza wtedy, kiedy – jak obecnie – dochodzi do kryzysów. Kryzysy zaś mają to do siebie, że wywracają pewien porządek, uderzają w nawykowe, rutynowe działania i otwierają drogę dla innowacji. Ale otwierają też pola do załamań. Charakterystyczne jest to, że działają różnie na różnych ludzi. Można w kryzysie błyskawicznie stać się częścią trendu rozwojowego, promującego jakiś produkt, wzorzec, także w cyklu żywienia. Kryzysy zmieniają nawyki, kształtują nowe, generują zmiany – to właśnie obecnie obserwujemy.
Istotna jest dziś edukacja żywieniowa pracowników w zakresie odpowiedniego wyboru posiłku (czy batonik, czekolada, czy kanapka lub ciepły obiad). Posiłki powinny zapewnić energię na cały dzień, dostarczyć niezbędnych składników odżywczych i co ważne – zapewnić sytość na długo. Głodny pracownik jest nie tylko sfrustrowany, ale i niewydajny. Na efektywność pracy wpływ mają nie tylko kompetencje, takie jak doświadczenie i wiedza na danym stanowisku, ale również codzienny sposób żywienia. To, czy dostarczymy w odpowiednim czasie jedzenie, czy zawiera ono odpowiednią ilość składników odżywczych, wpływa na samopoczucie pracownika i na to, czy ma on wystarczająco dużo energii, by sprostać codziennym zadaniom, które czekają na niego w pracy. Prawidłowe żywienie wpływa zarówno na dobrostan pracownika, jak i na kreatywność oraz efektywność w pracy.
Producenci są bardziej świadomi środowiskowo. Widać zmiany. Zwracają oni uwagę na to, skąd pochodzi jedzenie, w jakich warunkach zostało wyprodukowane. Wiedząc to, możemy testować pewne rozwiązania dobre dla klimatu na poziomie restauracji, na poziomie menu. To nie tylko wprowadzanie dań wegetariańskich, wegańskich. To także informacje o innych kwestiach, np.: wiedza o łańcuchu dostaw, czy śladzie węglowym lub - szerzej - środowiskowym produktów w całym ich cyklu życia, czy wreszcie wybór opakowań zwrotnych, wielokrotnego użytku na linii producent-restauracja, restauracja-konsument. Coraz bardziej widoczna jest też rezygnacja z plastiku. To wynik z jednej strony presji konsumentów, ale także regulacji, które mają konkretne przełożenie na biznes. Znaczenie ma choćby Dyrektywa Single Use Plastics. Wskazuje ona kierunek: szukajmy opakowań zwrotnych lub wielokrotnego użytku.
Jedzenie pełni, i zawsze pełniło, funkcję społeczną. Nie da się ukryć, że jedzenie jest ważną częścią naszego życia i zaspokaja nie tylko głód, ale także wiele innych, ważnych potrzeb. Co istotne – potrzeby te nie znikają wcale, gdy idziemy do pracy. Tymczasem biorąc pod uwagę, w jaki sposób podchodzimy do jedzenia w pracy, można by przypuszczać, że właśnie tak się dzieje. Aż 3% pracowników twierdzi, że nic nie je w pracy.
Nie przegap okazji zdobycia jednej z najbardziej
ekskluzywnej wiedzy dla branży przemysłowej.